Abstrakt
The article discusses animated works by Wojciech Bąkowski and the broader context of their origins addressing Jean-Luc Nancy’s philosophy of division of voices and its hermeneutical implications. Making explicit reference to these theoretical considerations, the author analyzes “Speaking Movies” by Bąkowski and his new productions for art galleries, employing digital tools to reinvestigate their meaning and interpret his autotelic recitation. The analysis follows several distinctive examples that highlight, via different experimental techniques, the interplay between verbal articulations, echo-like effects, and reverberations in the production of a differentiated audiovisual landscape.
Bibliografia
Bird J., Newman M., Introduction [in:] Rewriting Conceptual Art, eds. M. Newman, J. Bird, London 1999, pp. 1–10
Culler J., On Deconstruction. Theory and Cristicism after Structuralism, Ithaca, NY 1982
Elsaesser T., European cinema and Continental Philosop- hy. Film as thought experiment, New York – London 2019 https://doi.org/10.5040/9781501396311 DOI: https://doi.org/10.5040/9781501396311
Goodman N., Variations upon Variation, or Picasso back to Bach, [in:] Essays on the Philosophy of Music, eds. V. Rantala, L. Rowell, E. Tarasti, Helsinki 1988, pp. 43–167
Groys B., In the Flow, London – New York 2018 Kluszczyński R.W., Film – sztuka Wielkiej Awangardy, Warszawa – Łódź 1990
Kozłowski G., O „Filmach mówionych” Grzegorza Kozłowskiego (część pierwsza: punkt wyjścia, sprawy główne), “Szum” 2014, no. 1(4), <https://magazynszum.pl/o-filmach-mowionych-wojciecha-bakowskiego-1/>, accessed: 15.06.2019
Kwietniewska M., Jean-Luc Nancy. Dekonstrukcja wobec tradycji, Łódź 2013 https://doi.org/10.18778/7525-873-8 DOI: https://doi.org/10.18778/7525-873-8
Moraczewski K., Sztuka Muzyczna jako dziedzina kultury. Próba analizy kulturowego funkcjonowania zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej, Poznań 2007
Moraczewski K., Sztuka Muzyczna jako dziedzina kultury. Próba analizy kulturowego funkcjonowania zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej, Kraków 2010
Nancy J.-L., Ascoltando, [in:] Peter Szendy, Listen. A history of our ears, trans. Ch. Mandel, New York 2008, pp. ix–xiii
Nancy J.-L., Le partage des voix, Paris 1982
Nancy J.-L., Le Ventriloque, [in:] Mimesis and articulations, Paris 1975, pp. 271–338
Prodeus A., 1991–2008: Po przełomie, [in:] Polski film animowany, eds. M. Giżycki, B. Zmudziński, Warszawa 2012, pp. 94–119
Rodowick D.N., The crisis of political modernism. Criticism and Ideology in Contemporary Film Theory, Berkley – Los Angeles – London 1994 https://doi.org/10.1525/9780520915169 DOI: https://doi.org/10.1525/9780520915169
Rodowick D.N., Reading the Figural or the Philosophy after the New Media, Durnham – London 2001 https://doi.org/10.1215/9780822380764 DOI: https://doi.org/10.1215/9780822380764
Wójtowicz E., Konwersje transliterowe – od filmu mówionego do narracji bazodanowej, “Przegląd Kulturoznawczy” 2014, no. 1(19), pp. 11–20, DOI 10.4467/20843860PK.13.002.2851
Zeidler-Janiszewska A., Perspektywy performatywizmu, “Teksty Drugie” 2007, no. 5, pp. 34–47
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Kamil Lipiński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.