Abstrakt
The article analyses the content and availability of audio-visual archives of Polish Public Television regarding TV shows devoted to film and cinema productions broadcast between 1989 and 2020. This study allows general conclusions to be formulated that concern the research opportunities that this particular archive generates mostly for film and media scholars. Apart from presenting the results of in-depth analysis of archives, the text inscribes these reflections into the latest studies on archives, as well as into discussions on contemporary TV film criticism.
Finansowanie
BESTStudentGRANT
„Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (ID-UB)
Bibliografia
Assmann A., Cztery formy pamięci, [w:] Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, przeł. A. Konarzewska, Warszawa 2013, s. 39–57 https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497
Assmann A., Kanon i archiwum, [w:] Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, przeł. A. Konarzewska, Warszawa 2013, s. 74–88 https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497 DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497
Bielak T., Filiciak M., Ptaszek G., W stronę nowej telewizji (kontekst polski), [w:] Zmierzch Telewizji. Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011, s. 7–15
Bogunia-Borowska M., Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012
Chorążyczewski W., Archiwa i pamięć. Z dziejów polskich archiwów, [w:] Archiwum. Archiwistyka. Kultura. Antologia, red. W. Chorążyczewski, W. Piasek, A. Rosa, Toruń 2020, s. 245–261
Ciechanowski H., Archiwum jako miejsce zapomnienia, [w:] Archiwum. Archiwistyka. Kultura. Antologia, red. W. Chorążyczewski, W. Piasek, A. Rosa, Toruń 2020, s. 275–283
Czubaj M., Pegaz, czyli kultura, [w:] 30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. W. Godzic, Warszawa 2005, s. 129–137
Dijck van J., Telewizja 2.0: YouTube i narodziny nadawania domowego [homecasting], [w:] Zmierzch Telewizji. Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, przeł. D. Kuźma, Warszawa 2011, s. 313–340
Giza B., Wyżyński A., Niezrealizowane scenariusze w zbiorach FINA jako nowe źródło wiedzy o kulturze PRL-u, [w:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, K. Mąka-Malatyńska, Warszawa 2020, s. 110–128
Giza B., Zwierzchowski P., Mąka-Malatyńska K., Od redaktorów, [w:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, K. Mąka-Malatyńska, Warszawa 2020, s. 7–9
Guzek M., Regionalne archiwa państwowe jako źródła (nie tylko regionalnej) historii filmu, [w:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, K. Mąka-Malatyńska, Warszawa 2020, s. 80–95
Jachymek K., Po co nam archiwa?, [w:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, K. Mąka-Malatyńska, Warszawa 2020, s. 96–109
Jazdon M., Andrzeja Wernera Akademia Polskiego Filmu, [w:] Kino to nie wszystko, red. A. Szpulak, M. Werner, Poznań 2020, s. 141–165
Kozieł A., Publicystyka w Telewizji Polskiej do 1989 r. Przegląd informacyjny, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 1 (nr 6), s. 90–110
Kozieł A., Za chwilę dalszy ciąg programu... Telewizja Polska czterech dekad 1952–1989, Warszawa 2003
Kwiatkowska P., Archiwum filmowe jako przestrzeń kinofilska, [w:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, K. Mąka-Malatyńska, Warszawa 2020, s. 302–320
Mielczarek T., Telewizja w Polsce. Bilans lat dziewięćdziesiątych, „Studia Medioznawcze” 2002, nr 1 (nr 6), s. 52–74
Wiśniewska-Drewniak M., Archiwum jako miejsce pamięci, [w:] Archiwum. Archiwistyka. Kultura. Antologia, red. W. Chorążyczewski, W. Piasek, A. Rosa, Toruń 2020, s. 263–273
Zwierzchowski P., Archiwa w badaniach nad kinem PRL-u – perspektywa metodologiczno-warsztatowa, [w:] Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, K. Mąka-Malatyńska, Warszawa 2020, s. 11–50
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Mateusz Drewniak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.