Abstrakt
Stefan Kunze called the time before Mozart settled in Vienna the years of migration and study. Daniel Brandenburg in his article shows that in reference to the operas composed by young Mozart for Milan (Mitridate re di Ponto, 1770, Lucio Silla, 1772) and Munich (Idomeneo re di Creta, 1781), the process of education meant also mastering the Italian singing conventions. Composing for singers appears to be an inspirational task, although it was limited in various ways. That double effect is recorded in Mozart’s scores.
Bibliografia
Schnórkei und Passagenzuverbannen". F.X. Nieme-tschek, Ich kannte Mozart. Leben des K.K. Kapellmeis-ters Wolfgang Gottlieb Mozart nachOriginalquellenbeschrieben, hrsg. undkommentiert von J. Perfahi, München 1991, s. 49 i n.
P. Münch, „Italiener" — Volkscharakter und Rassetyp, w: Das Bild der italienischenOper in Deutschland, hrsg. von S. Werr und D. Brandenburg, Münster 2004, s. 21—47.
MozarteumSaizburg, gesammeit und eriäutert von W.A. Bauer und O.E. Deutsch, t. 3, Kassei 1963, nr 573, s. 77, w. 20—27.
W.A. Mozart, Listy, wybór, prze¬kład, komentarz, kaiendarium i indeksy I. Dembow-ski, Warszawa 1991, s. 327 .
S. Kunze, „Unvergleichlichkomponiert, abernichttheatralisch". Komödienstruktur, Rollentypologie und Situation in Mozarts „Fintasemplice", w: Mozart e la DrammaturgiaVeneta / Mozart und die Dramatik des Veneto, hrsg. von W. Osthoff und R. Wiesend, Tutzing 1996, s. 257—275 (263 i n.). SpeciesfactiLeo¬poida Mozarta z 21 września 1768, w: Bauer-Deutsch, t. 1, nr 139, s. 282, w. 116—119.
H.J. Wignaii, GuglielmoD'Ettore, Mozart's first Mitridate, „The Opera Qarteriy" 1994, nr 1013, s. 93—112.
H. Lühning, MozartsAuseinandersetzungmit der Da Capo-Arie in „Mitridate, re di Ponto", w: Bericht fiber das Mozart-SymposionzumGedenkenan Wolfgang Plath (1930-1995). Augsburg, 13. bis 16. Juli2000, hrsg. von M. Danckwart und W.-D. Seiffert, „Mozart-Jahrbuch" 2001 (Kassei 2003), s. 451—453.
Mitridate, Re di Ponto,„DieNeueMozart¬Ausgabe" II151t. 4, vorgeiegt von L.F. Tagiiavini, Kassei 1966, s. 274—278.
K. Küster, Mozart und seine Zeit, Laaber 2001, s. 286 („GroSeKomponisten und ihreZeit"), s. 290 i 292.
I. Brandenburg, „In tragediengrosseRollenzuspiellen — da wirdsieimmerbernasconi Mozart und Antonia Bernasconi, w: Auf eigenem Terrain. BeiträgezurSalzburgerMusikgeschichte. Festschrift Gerhard Walterskirchenzum 65. Geburtstag, hrsg. von A. Lindmayr-Brandi und T. Hochradner, Saizburg 2004, s. 369—381.
Bauer-Deutsch, t. 1, Kassei 1962, nr 219, s. 404, w. 20. ;nr 218, s. 402, w. 25 i n.
J. von Sonnenfeis, Briefe fiber die WienerischeSchaubühne,Wien 1768, Neudruckhrsg. von H. Haider-Pregier, Graz 1988, s. 5—28.
S. Kunze, MozartsOpern, Stuttgart 1984, s. 84.
Ch. Burney, A General History of Music, t. 4, London 1789, Nachdruck London 1965, s. 865.
Bauer-Deutsch, t. 1, nr 270, s. 466, w. 8—12.
Ch.-H. Mahiing, ”...neu und ganzbesonder und erstaunlichschwer": Bemerkungenzu der Arie der Giunia (Nr. 11) aus ”Lucio Silla" KV 135 sowiezu den Arien KV 294 und KV 316, w: Traditionen — Neuan-satze. Fur Anna Amalie Abert (1906-1996), hrsg. von K. Hortschansky, Tutzing 1997, s. 403.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).