Abstrakt
The article discusses cinematic depopulation, the strategy of appropriation of the colonized by the colonizer widely used in the Soviet and post-Soviet cinema made in Ukraine and Russia and, until now, never analyzed in academic literature. The cinematic depopulation is a mode of filmic representation whereby a given ethnoscape (Ukraine) is cleansed of its national community (Ukrainians) and instead is populated by the colonizer (Russians) as if it were an integral part of his historical territory. As a form of cultural imperialism, this strategy has, until quite recently, been widely used in both Soviet and post-Soviet Russian and Ukrainian filmmaking to promote the idea of Ukraine conceivable outside of and without the Ukrainian language, culture, and other attributes of Ukrainian identity.
Bibliografia
First J., Ukrainian Cinema. Belonging and Identity During the Soviet Thaw, London – New York 2015 DOI: https://doi.org/10.5040/9780755694457
Kappeler A., Mazepintsy, Malorosy, Khokhly: Ukrainians in the Ethnic Hierarchy of the Russian Empire, [in:] Culture, Nation, and Identity. The Ukrainian-Russian Encounter (1600–1945), eds. A. Kappeler et al., Edmonton 2003, pp. 162–181
Liber G.O., Alexander Dovzhenko. A Life in Soviet Film, London 2002
Shevchuk Y., Linguistic Strategies of Imperial Appropriation. Why Ukraine Is Absent from the World Film History, [in:] Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe, eds. L.M.L. Zaleska Onyshkevych, M.G. Rewakowicz, Armonk, NY 2009, pp. 359–374
Shkandrij M., Russia and Ukraine. Literature and the Discourse of Empire from Napoleonic to Postcolonial Times, Montreal – Kingston 2001 DOI: https://doi.org/10.1515/9780773569492
Smith A., Images of the Nation. Cinema, Art and National Identity, [in:] Cinema and Nation, eds. M. Hjort, S. MacKenzie, London – New York 2000 Thompson E., Imperial Knowledge. Russian Literature and Colonialism, Westport, CT – London 2000
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Yuri Shevchuk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).