Abstrakt
The article is dedicated to analysing the compositional integrity of Oleksandr Avsharov and Svitlana Rudyuk’s documentary Yours, Vasyl (2019) through the prism of key aquatic images, including the city flood from the archival materials of Kyiv from 1970, dirty water from the poet’s sister’s dreams and the flood, stream and sea from Stus’s poetry (Ще до жнив не дожив..., Із циклу «Забуттям», Костомаров у Саратові). On the basis of these aquatic images, represented by key textual messages, the plot of the film is schematically arranged in a triad, which in turn plays the role of a graphic image of a mountain – a symbol of the poet’s steadfastness and victory. Attention is also drawn to the rich symbolism of the images, the skillful intertwining of the visual and auditory, the past and the present, thanks to which the image of the Stus seems alive and modern, which is what the filmmakers wanted to achieve.
Bibliografia
Alfiorowa Z., „Nowe” ukrajins’ke kino w konteksti suczasnoho audiowizualnoho mystectwa, „Wisnyk Kyjiws’koho Nacionalnoho Uniwersytetu Kultury i Mystectw” 2020, nr 3(2), s. 213–221
Belczenko N., „Niech będzie śpiew błogosławiony!” Muzyka w życiu i twórczości Wasyla Stusa, „Forum Artystyczne” 2020, t. 3, s. 51–60
Korniejenko A., Poezja Wasyla Stusa, przeł. A. Korniejenko, J. Litwiniuk, B. Nazaruk, W. Woroszylski, wstęp i tłum. artykułów A. Korniejenko, Kraków 1996
Mychajłowa T., Muzycznyj swit poezji Wasyla Stusa, „Stusoznawci Zoszyty” 2019, nr 5, s. 78–91
Słownyk ukrainskoji mowy: w 11 tomach, red. I. Bilodid, Kyjiw 1970–1980, http://sum.in.ua/ (dostęp: 29.12.2022)
Stus W., „Ten jeszcze jeden okruch Ukrainy...”, przeł. A. Nowak, wstęp W. Mokry, Kraków 2011
Stus W., Twory u 4 tomach 6 knyhach, red. M. Kociubyńska, Lwiw 1994–1999
Stus W., Wesoły cmentarz. Wiersze wybrane z lat 1959–1971, przeł. M. Gaczkowski, wstęp M. Gaczkowski, Wrocław – Wojnowice 2020
Wysłouch S., Poezja na ekranie: nowy gatunek filmowego dokumentu, [w:] S. Wysłouch, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Tetiana Mychajłowa

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).