Abstrakt
The article discusses methods of designing strategic narratives in teledocumentaries created by various production teams and distributed through the YouTube platform. The authors underline the important role of teledocumentaries in creating an emotional and intellectual response to geopolitical topics among television viewers and attempt to analyse six documentaries focusing on the current war in Ukraine. The aim of the research was to determine key narrative patterns that are presented by production teams from various countries in the context of the armed aggression of the Russian forces in Ukraine. From this research, we can outline three main narrative templates: identity issues (“Us” vs. “Them”), temporal cognition and feeling of “stopping the time”, the image of enemy inter-twined with death, unforgiveness and fear.
Bibliografia
Aufderheide P., Documentary film. A very shot Introduction, Oxford – New York, NY 2007 DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780195182705.001.0001
Chervinchuk A., The concept of enemy: representation in the ukrainian military documentarie, “Вісник Львівського університету. Серія журналістика” 2021, no. 49, pр. 90–98 DOI: https://doi.org/10.30970/vjo.2021.49.11063
Havran I., Botvyn M., Documentary Cinema in Contemporary Screen Discourse, “Bulletin of the National University of Culture and Art. Series: Audiovisual Art and Production” 2020, no. 1(3), pp. 11–19 DOI: https://doi.org/10.31866/2617-2674.3.1.2020.202649
Honcharova O., Temporal orientations of Ukrainians in the conditions of war: past, present and future through the prism of military aggression of Russia, “Visnyk of the Lviv University. Series Philos. Political Studies” 2022, no. 43, pp. 9–17 DOI: https://doi.org/10.30970/PPS.2022.43.1
Ozhevan M., The Global war of strategic narratives: challenges and risks for Ukraine, “Strategic Priorities” 2016, no. 4(41), pp. 30–40
Pidkuimukha L., The Image of „Friend» and «Enemy» in the Modern Ukrainian Mi- litary Documentaries, “Dialog der Sprachen – Dialog der Kulturen: die Ukraineaus globaler Sicht” 2019, http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21324, pp. 633–643
Tkachenko V.M., Yakuba V.V., Wars of historic memory: social motives, “Problems of World History” 2020, no. 3(12), pp. 7–25 DOI: https://doi.org/10.46869/2707-6776-2020-12-1
Vitiuk I.K., Methopoetical symbolism of the Russian-Ukrainian war in the media landscape: mystical-and-mythological narratives, “Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philosophical Sciences” 2022, no. 1(91)
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Olena Rosinska, Marta Tymińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).