Abstrakt
Russia’s war against Ukraine has brought a humanitarian catastrophe to Europe and disrupted previously established cultural practices and rituals. One such practice has been the making and watching of films, constituting a further blow to the Ukrainian film industry, which has already experienced modifications caused by the VoD (video-on-demand) business mode and the coronavirus crisis. This study intends to highlight how the culture of cinema changed in the cities of Ukraine in 2022 that suffered and are still suffering from shelling and fighting. Its findings are based on ethnographic observations, oral history, and secondary research of public data.
Bibliografia
Badior D., Serhiy Zlenko: ‘There Is Not a Single Cinema That Has Not Been Working in the Red since March’, LB.ua, 8.12.2020, https://lb.ua/culture/2020/12/08/472499_sergiy_zlenko_nemaie_zhodnogo.html (accessed: 1.11.2022)
Belikova A., ‘We work with NATO, but not with the right one’. Multiplex CEO Roman Romanchuk about the work of cinemas during the war and the strategy of reconstruction after the victory, Media Business Reports, 15.07.2022, https://mbr.com.ua/uk/news/interview/4803-kinoteatri2 (accessed: 15.10.2022)
Dankova N., Cinema in the dark. How power outages affect the work of cinemas, Detector.media, 18.11.2022, https://tinyurl.com/2s48ny7a (accessed: 2.12.2022) Orel I., Landa V., If there is an alarm, they return tickets. 14% of cinemas work during the war. What films are shown and how their work has changed, Forbes.ua, 30.03.2022, https://tinyurl.com/2z5jm346 (accessed: 20.06.2022)
Stepanenko V., There is a lot of unpredictability in war. CEO of Planet Kino and Multiplex – about the work of cinemas and upcoming premieres, nashkiev.ua, 24.05.2022, https://tinyurl.com/52avn6m3 (accessed: 20.06.2022).
Trebor I., Cinema during the war: how and why Ukrainian cinemas work, Delo.ua, 1.04.2022, https://tinyurl.com/5dnfen2t (accessed: 20.05.2022)
Valory K., The Future Of Movie Theaters, And Other 2021 Streaming Media Predictions, Forbes (Section: Innovation) [blog], 20.01.2021, https://tinyurl.com/yhd7cj8a (accessed: 10.12.2022)
‘We work in the red, there are almost no budgets’, – Dmytro Derkach, ‘Planeta Kino’, about marketing strategies of the new reality and anti-crisis measures of business, Vector (blog), 3.06.2022, https://tinyurl.com/46rj46n4 (accessed: 10.06.2022)
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Bohdan Shumylovych

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).