Abstrakt
Title of the article: The Ukrainian film movement in 1930s Lviv The Ukrainian film movement in the 1930s was not developed on a wider scale. Due to the cost of the equipment and the film, few people could make films. Those who did included the members of the Ukrainian Photographic Society, who had completed specialist film courses. Their achievements included short feature films and documentary films, some of which were of true artistic merit. From the circle of Ukrainian cinematographers, J. Dorosz, S. Kułykiwna, W. Humecki and J. Bochenski deserve mention special. Moreover, the last two film-makers wrote about the necessity of recording Ukrainian cultural heritage; they expressed the need for patriotic, socially useful films. At that time, Ukrainian film criticism also developed in Lviv, In particular, it found expression in two outstanding periodicals published in the Ukrainian language, “Cinema” (1930–1936) and “Light and Shadow” (1933–1939).
Bibliografia
Buczko R., Nezałeżna kinokrytyka 1930-ch rokiw, „Kino-Teatr” 2012, nr 2, http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1332 (dostęp: 18.07.2022)
Buczko R., Doroszenko A., Ukrajinśkyj zakordonnyj kinematograf 1930–1945, [w:] Іstorija ukrajinśkoho kino 1930–1945, t. 2, red. S. Trymbacz, Kijów 2016, s. 250–285
Gierszewska B., Kino i film we Lwowie do 1939 roku, Kielce 2006
Gierszewska B., Z istoriyi kulʹtury kino u Lʹvovi 1918–1939 rr., Lviv 2004
Humetsʹkyy V., Musymo filʹmuvaty!! (Yak rozbuduyemo riznu kinematohrafiyu?), „Kino” 1935, nr 3–4, s. 2–7
Patron I., Fotograf ta kinoreżyser Julian Dorosz – populjaryzator ukrajinśkoj Etnografiji, „Naukowyj Wisnyk Kyjiwśkoho Nacionalnoho Uniwersytety Teatru, Kino i Telebaczennja im. I.K. Karpenka-Karoho” 2018, t. 23, s. 92–100
Sakhno O., „VUFKU zamovklo”: zhurnaly „Kino” yak vidobrazhennya kinematohrafichnykh protsesiv 1920-1930 r., „Naukovi Pratsi Istorychnoho Fakulʹtetu Zaporizʹkoho Natsionalʹnoho Universytetu” 2019, vol. 52
Sereda O., Ukrajinśka „fil’mowa” dumka u „kinowij” presi miżwoennoj Haliczyny, „Zbirnyk Prac Naukowo-Doslidnoho Centru Periodyku” 2008, nr 1(16), s. 122–132
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Barbara Lena Gierszewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).