Abstrakt
The article reviews the role of feature films that recreate the conflictual relations of the shared history which Poland and Ukraine look at from significantly different vantage points. It analyzes these films’ influence on Polish-Ukrainian relations, as well as the results of the Polish-Ukrainian dialogue. Using examples of Polish films that were commercially successful – With Fire and Sword by Jerzy Hoffman (1999) and Volyn by Wojciech Smarzowski (2016) – the article traces how cinema can articulate the problems of shared history that exist in the collective memory, and what kind of results it brings.
Bibliografia
Adamski L., Game changer. Dekilka mirkuvan pislia perehliadu filmu “Volyn”, Historians, 28.09.2016, https://tinyurl.com/4zpcecz6 (accessed: 20.09.2022)
Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000
Hrabovych H., Hrani mifichnoho: obraz Ukrainy v polskomu y ukrainskomu romantyzmi, [in:] Do istorii ukrainskoi literatury: Doslidzhennia, ese, polemika, Kijów 1997, pp. 170–195, http://litopys.org.ua/hrabo/hr08.htm (accessed: 20.09.2022)
Jędraszczyk K., Mechanizm upolitycznienia przygotowań do obchodów 60. rocznicy wydarzeń na Wołyniu – wydarzenia z 1943 roku w dyskursie politycznym 2003 roku, Volyn u Druhii svitovii viini: zbirnyk naukovykh ta publitsystychnykh statei, 2005, pp. 468–475, https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/8921/1/jedras.pdf (accessed: 20.09.2022)
Kalishchuk O., “Volyn”: Rozdumy istoryka, Histor!ans, 15.10.2016, http://www. historians.in.ua/index.php/en/dyskusiya/2029-oksana-kalishchuk-volyn-rozdumy-istoryka (accessed: 20.09.2022)
Krupnyk L., Kulturna dyplomatiia Bohdana Stupky, Den, 27.08.2020, https://m.day.kyiv.ua/article/kultura/kulturna-dyplomatiya-bohdana-stupky (accessed: 20.09.2022)
Lubelski T., Projekty człowieka z szablą w ręku, “Tygodnik Powszechny” no. 8, February 21, 1999, p. 9
Shevchuk Y., “Ogniem i mieczem” yak chynnyk ukrainskoi kultury, “Krytyka” 1999, no. 9(23), p. 25
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Liubov Krupnyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).