Abstrakt
The paper strives to investigate the relationship of female sexuality, magic and religion in film based on the comparison of two selected films. The three themes have been often seen as intertwined especially by religion, which has built an image of a female witch in alliance with the devil, or evil forces. The research aims to answer the question whether postmodern cinema embraces the combination of the aforementioned themes often associated, historically, with the notion of witchcraft practised especially by female witches. The scope of the research is limited to two films; however, the possibility to expand the research in the future and include newer films exists. Comparative methods and analysis are used throughout the paper. The paper is structured according to the analysed themes found in both films – Carrie (dir. Kimberly Peirce, 2013) and Thelma (dir. Joachim Trier, 2017). The author claims that these themes are similar and rooted in the same perception of the female monstrosity in both films, with different outcomes of this combination. The authors suggest that this is due to feminist tendencies becoming more prominent in every artform. However, this claim needs investigating from the feminist studies’ point of view.
Bibliografia
Bailey M.D., Historical Dictionary of Witchcraft, Lanham 2003
Creed B., The monstrous-feminine: Film, feminism, psychoanalysis, New York 2007 [1993]
Harris V., Witches on Surfboards: How Witch Media Has Ridden the Waves of Feminism, “Cardinal Compositions” 2020, vol. 4, pp. 39–43
Hester M., Lewd women and wicked witches. A study of the dynamics of male domination, London 2003 [1992] DOI: https://doi.org/10.4324/9780203409275
Kgatla T.S., Addicts of Gender-Based Violence: Patriarchy as the Seed-bed of Gendered WitchcraftAccusations, “Studia Historiae Ecclesiasticae” 2020, no. 46(3), pp. 1–18 DOI: https://doi.org/10.25159/2412-4265/7729
Küng H., Women in Christianity, London 2005 [2001] Lynse A., Manifestations of dread in Thelma, “Journal of Scandinavian Cinema” 2019, no. 9(2), pp. 235–239 DOI: https://doi.org/10.1386/jsca.9.2.235_1
Negrea C., Representations of Witches in the Coming‐of‐age Subgenre, “Studia Ubb Dramatica” 2020, no. 65(1), pp. 277–290 DOI: https://doi.org/10.24193/subbdrama.2020.1.14
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Barbora Vinczeová
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).