Abstrakt
(Re)construction of Memories of the Revolution in Contemporary Romanian Cinema
The article examines contemporary Romanian cinema from a postmemory methodological perspective (based on the ideas of Marianne Hirsch, Dominick LaCapra and others). In the first section, a few key aspects of this concept are presented, and developed as a methodology for research on contemporary cinema, and then the history of the 1989 Revolution in Romania is outlined. In the second part of the text, the process of falsifying the Revolutionarch on contemporary cinema, and then the history of ctivity in the Ceauty in era. In the third section, contemporary topics in Romania are described, with emphasis on traumas in today’s society and the sins committed in the previous era.
Bibliografia
J. Tokarska-Bakir, Polska jako chory człowiek Europy? Jedwabne, „postpamięć” i historycy, „Eurozine”[online], 30 maja 2003 [dostęp:15 lutego 2015],<http://www.eurozine.com/articles/2003-05-30-tokarska-pl.html>.
http://www.fsf.ane.ru/attachments/article/157/mar.pdf [dostęp: 15 lutego 2015].
H. Raczymow, Writing the Book of Esther, przeł. D. Katz, Holmes & Meier Pub., New York 1995.
D. LaCapra, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna, tłum. K. Bojarska, Universitas, Kraków 2009, s. 162.
D. LaCapra, Psychoanaliza, pamięć, zwrot etyczny, przeł. M. Zapędowska, w: Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografi i lat dziewięćdziesiątych (Antologia przekładów), red. E. Domańska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006, s. 128.
A. Burakowski, M. Stan, Kraj smutny pełen humoru. Dzieje Rumunii po 1989 roku, ISP PAN, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2012, s. 38.
M.P. Markowski, Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999, s. 10–11.
G.D. Popa, Przestępczość zorganizowana w Rumunii po 1989 roku, w: Dwie dekady zmian: Rumunia 1989–2009, red. i przeł. K.P. Marczuk, Difin, Warszawa 2009.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).