Przekształcanie pamięci. Found footage jak machina kulturowej reinterpretacji

Main Article Content

Marta Giec

Abstrakt

Transforming Memory: Found Footage as a Mechanism of Cultural Reinterpretation

The article is about the role of found footage in shaping the consciousness of the modern spectator in relation to historical cinematographic creations. The meaning and signifi cance of interpretation, as well as the aesthetics of experimental movies, shatter myths about classical narration and the understanding of film in its social normative role. Chosen films by Bill Morrison, Fabio Scacchioli and Peter Tscherkassky are analyzed in order to outline this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Giec, M. (2015). Przekształcanie pamięci. Found footage jak machina kulturowej reinterpretacji. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 17(26), 59-66. https://doi.org/10.14746/i.2015.26.05
Dział
Temat numeru

Referencje

  1. P. Arthur, The Status Of Found Footage, „Spectator”, jesień 1999/zima 2000, vol. 20, s. 59.
  2. M. Jakubowska, Teoria kina Gillesa Deleuze’a, Rabid, Kraków 2003, s. 153.
  3. Miss Candace Hilligoss’ Flickering Halo, <http://www.goodshortfi lms.it/en/country/italy/miss-candace-hillligoss-fl ickering-halo> [dostęp: 6 stycznia 2015].
  4. D.J. Andrew, Główne teorie filmu, przeł. A. Kołodyński, PWSFTviT, Łódź 1995, s. 33.
  5. L. Mulvey, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. i wstęp K. Kuc, L. Th ompson, tłum. J. Murczyńska, Korporacja Ha!art, Kraków – Warszawa 2010, s. 41.
  6. http://cleojournal.com/2013/11/28/attacked-by-nothing-barbara-hershey-and-the-entity-in-peter-tscherkasskys-outer-space-and-dream-work/ [dostęp: 6 stycznia 2015].
  7. A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Universitas, Kraków 1997, s. 35.