Abstrakt
Jerzy Ziomek’s theory of the actor and actingMarek Hendrykowskis article presents Jerzy Ziomeks pioneering theory of the way that the actor functions in the system of signs, which was published nearly half a century ago in the “Dialog” [Dia- logue] monthly. It refers both to the history and the contemporary development of the performing arts.
Bibliografia
Artaud A., 1966, Teatr i jego sobowtór, przeł. J. Błoński, noty J. Błoński, K. Puzyna, Warszawa.
Aslan O., 1978, Aktor XX wieku. Ewolucja techniki. Zagadnienia etyki, przeł. M.O. Bieńka, Warszawa.
Brossard P., 1980, Szkic do portretu aktora, przeł. E. Niewczas, „Kino” nr 9.
Goff man E., 1981, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. i P. Śpiewakowie, Warszawa.
Hendrykowski M., 1980, Współczesne aktorstwo fi lmowe, „Kino” nr 9
Hendrykowski M., 2009, Pantomima i fi lm, „Kwartalnik Filmowy” nr 67–68.
Jakobson R., 1960, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, „Pamiętnik Literacki” (LI), z. 2.
Jakobson R., 1964, Dwa aspekty języka i dwa typy zakłóceń afatycznych, przeł.
L. Zawadowski, w: R. Jakobson, M. Halle, Podstawy języka, cz. II, Warszawa.
Kowzan T., 1968, Le signe au théâtre: introduction à la sémiologie de l’art du spectacle, „Diogène”, nr 61, janvier–mars
Kowzan T., 1992, Sémiologie du théâtre, Paris.
Krejča O., 1971, L’acteur: est–il un singe savant dans un système des signes fermés?, “Travail Th éâtral”, octobre–décembre.
Mukařovský J., Próba strukturalnej analizy aktorstwa (Chaplin w „Światłach wielkiego miasta”), przeł. J. Mayen, w: J. Mukařovský, Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, Warszawa 1970.
Swinarski K., 1967, Kilka słów o współpracy z aktorem, „Dialog” nr 9.
Szletyński H., 1967, Kazimierz Junosza-Stępowski, „Dialog” nr 9.
Ziomek J., 1967, Aktor w systemie znaków, „Dialog” nr 9.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.