Abstrakt
A diff erent actor for each gesture.The ontology of objects in Bruno Schulz’s Street of Crocodiles and the fi lms of the Quay brothers
Humanism deprived things of the attention they undoubtedly deserve. An anthropocentric way of perceiving the world dominated most movements in contemporary philosophy and classified them as incapacitated products of human practices. Until now object-oriented ontology has focussed predominantly on literature, but it also creates whole new possibilities for film theorists, forcing viewers to change prevailing formulae.
Bibliografia
Barański J., 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków.
Bennett J., 2010, Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Durham.
Harman G., 2013, Traktat o przedmiotach, Warszawa.
Marmurek J., 2012, Filmowe echa w Schulzu, w: Schulz. Przewodnik krytyki politycznej, pod red. J. Marmurka, Warszawa, s. 12–117.
Meilassoux Q., O przygodności, wirtualności i sprawiedliwości, przeł. P. Herbich, „Kronos” 2012, nr 1, s. 29.
Mikruda K., Prodeus A., 2010, Trzynasty miesiąc. Kino braci Quay, Kraków.
Olsen B., 2013, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shallcross, Warszawa.
Schulz B., 1973a, Sklepy cynamonowe, Kraków, s. 64.
Schulz B., 1973b, Manekiny, w: B. Schulz, Sklepy cynamonowe, Kraków.
Schulz B., 1973c, Ulica Krokodyli, w: B. Schulz, Sklepy cynamonowe, Kraków.
Schulz B., 1989a, Traktat o manekinach. Ciąg dalszy, w: B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław.
Schulz B., 1989b, Traktat o manekinach albo Wtóra Księga Rodzaju, w: B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław.
Schulz B., 2002, Księga listów, oprac. J. Ficowski, Gdańsk.
Wróbel Sz., 2013, Otchłań przedmiotu. O filozofii, która nie jest już strażniczką bytu, w: Traktat o przedmiotach, red. G. Harman, Warszawa, s. 15–70.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).