Kino pod presją
Main Article Content
Abstrakt
The article contains a synthetic look at the issue of film censorship, taking into account its various forms. The author combines the perspective of a contemporary synchronous with the diachronic perspective, dating back to the distant origins of cinema and filmmaking, in conjunction with politics and ideology.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Adamczak M., 2010, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk.
- Arnheim R., 1961, Film jako sztuka, przeł. W. Wertenstein, Warszawa.
- Gębicka E., 2006, Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Katowice.
- Hendrykowska M., 1993, Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej 1895–1914, Poznań.
- Hendrykowski M., 2015, Czy można wybaczyć Leni Riefenstahl?, „Kwartalnik Filmowy” (numer specjalny „Redefinicje Klasyki”), nr 89–90.
- Kracauer S., 2009, Od Caligariego do Hitlera: z psychologii filmu niemieckiego, przeł. E. Skrzywanowa,
- W. Wertenstein, Gdańsk.
- Madej A., 2002, Kino, władza, publiczność. Kinematografia polska w latach 1944–1949, Bielsko-Biała.
- Misiak A., 2006, Kinematograf kontrolowany: Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Kraków.
- Zajiček E., 2009, Poza ekranem. Kinematografia polska 1896–2005, Warszawa.