Abstrakt
Who does King Arthur work for today? Uses and abuses of the Arthurian mythAnalyzing the phenomenon of one of the most popular European myths - the Arthurian myth - the author attempts to answer the question of the difference between using and abusing myths. An insight into the sources of Arthurian tradition proves that even the oldest and most important literary incar- nations of the myth were used by their authors as a means of speaking about contemporary political and sociological issues. However, the Arthurian films (which are the main subject of this research) reinforce the thesis about a distinctive feature of a myth itself to be immensely flexible and able to absorb various cultural content. The study examines in detail the film King Arthur (2004, dir. Antoine Fuqua). Its creators seem to come very close to the border between use and abuse of a myth by denying the mythical aspect of the Arthurian legends
Bibliografia
Campbell J., Moyers B., 1994, Potęga mitu, tłum. I. Kania, Kraków.
Harty K.J., 2004, King Arthur, „Arthuriana”, vol. 14, nr 3.
Harty K.J., 2010, Cinema Arthuriana: An Overview, w: Cinema Arthuriana. Twenty Essays, ed. K.J. Harty, London.
http://www.elendilion.pl/2007/08/07/polska-mitopeja-czy-mitopoeia [dostę p: 25.01.2016].
Matthews J., 2004, A Knightly Endeavor: The Making of Jerry Bruckheimer’s „King Arthur”, „Arthuriana”, vol. 14, nr 3.
Merriman J.D., 1973, The Flower of Kings: A Study of The Arthurian Legend in England Between 1485–1835, Lawrence, KS.
Sullivan J.M., 2007, Cinema Arthuriana without Malory? The international reception of Fuqua, Franzoni, and Bruckheimer’s „King Arthur” (2004),
„Arthuriana”, vol. 17, nr 2.
Szacka B., 2006, Czas przeszły, pamięć , mit, Warszawa.
Toczyski P., 2004, Ave Artur?, „Tygodnik Powszechny”, nr 30.
Umland R., Umland S., 1996, The Use of Arthurian Legend in Hollywood Film: From Connecticut Yankees to Fisher Kings, Santa Barbara.
Żółkiewska E.D., 1987, Wstęp, w: Opowieści Okrągłego Stołu, oprac. J. Boulenger, tłum. K. Dolatowska, Warszawa.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).