Abstrakt
Great semantic figures in filmThis study is devoted to the key issue for any research on film, film art and audiovisual communication - great semantic figures. Marek Hendrykowski extrapolates the repertoire of basic concepts developed for decades in literary science (author, reader, narrator, narration, character, time, space, events, plot, style, composition, etc.) into academic film studies. Following important scientific ideas formulated half a century ago by the eminent literary theorist Janusz Slawinski, Hendrykowski stresses that the scientific sense of using these categories is not limited only to cataloguing them.
Bibliografia
Bergson H., 1907, L’Évolution créatrice, Paris.
Burch N., 1975, Przypadek i jego funkcja, przeł. E. Szynal, „Kino”, nr 9.
Deleuze G., 2010, Kino. 1. Obraz-ruch, 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, Gdańsk.
Dokumentacja w badaniach literackich i teatralnych, 1970, red. J. Czachowska, Wrocław.
Eco U., 1973a, Przypadek i intryga (Doświadczenia telewizji a estetyka), przeł. A. Kreisberg, w: U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa.
Eco U., 1973b, Struktury estetyczne transmisji bezpośredniej, przeł. Alina Kreisberg, w: U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa.
Hendrykowski M., 1988, Autor jako problem poetyki filmu, Poznań.
Hendrykowski M., 2014, Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań.
Sławiński J., 1998, Problemy literaturoznawczej terminologii, w: J. Sławiński, Prace zebrane, t. 2, Warszawa.
Sławiński J., 1998, Semantyka wypowiedzi narracyjnej, w: J. Sławiński, Prace zebrane, t. 2, Warszawa.
W kręgu zagadnień teorii powieści, 1967, red. J. Sławiński, Wrocław.
Ziomek J., 1980, Powinowactwa przez fabułę, w: J. Ziomek, powinowactwa literatury. Studia i szkice. Warszawa, s. 7–101
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).