Abstrakt
The sphere of freedom. Zygmunt Mycielski observations on music in 1955The article profiles one of the most interesting music critics of the communist period. Zygmunt My- cielskis journalism is one of the most valuable phenomena of Polish postwar musical culture. What was important for him were fixed points, imponderables keeping human thinking in check and truly creative activity in the sphere of sound. He did not share Carl Dahlhaus’ idea of the death of aesthetics, which was fashionable in the early twentieth century He was convinced that the aesthetic value of a musical work shape musical and non-musical reality, and that the microenvironment which these values form and unify remains particularly important for a man enslaved by the totalitarian system.
Bibliografia
Głowiński M., 2004, Świat jak ciasne buty (o „Dzienniku 1960–1969” Zygmunta Mycielskiego, w: M. Głowiński, Skrzydła i pięta. Nowe szkice na tematy niemitologiczne, Kraków.
Jarociński S., 1955, Artur Honegger (Z okazji wykonania Symfonii Litu
rgicznej przez Filharmonię Narodową w Warszawie), „Przegląd Kulturalny” nr 44.
Mycielski Z., 1949, Wrażenie ze zjazdu kompozytorów w Łagowie, „Życie Śpiewacze” nr 9, numer specjalny „Ruchu Muzycznego” nr 14.
Mycielski Z., 1955a, O twórczości 1956, „Przegląd Kulturalny” nr 51–52.
Mycielski Z., 1955b, Kilka uwag, „Przegląd Kulturalny” nr 27.
Mycielski Z., 1955c, Twórczość muzyczna dziesięciolecia, „Przegląd Kulturalny” nr 29.
Mycielski Z., 1957a, O śmierci Wawrzyńca Żuławskiego w Alpach`, „Przegląd Kulturalny” nr 35.
Mycielski Z., 1957b, Kilka myśli o Chopinie i polskiej muzyce współczesnej. Ucieczki z pięciolinii, Warszawa.
Mycielski Z., 1977, Tadeusz Szeligowski, w: Z. Mycielski, Postludia, Kraków.
Mycielski Z., 1999, Szkice i wspomnienia, oprac. P. Kądziela, Biblioteka „Więzi”, t. 118, Warszawa.
Mycielski Z., 2000, Dziennik 1950–1959, red. Z. Mycielska-Golik, wstęp J. Stęszewski, Warszawa.
Mycielski Z., 2001, Dziennik 1960–1969, Warszawa.
Stęszewski J., 1998, Zygmunt Mycielski on Music and Culture. In: Culture of the Time of Transformation. International Congress, eds. J. Brendel, S. Jakóbczyk, Poznań.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).