Jak w Czechosłowacji pojmowano filmy Munka i Wajdy, czyli film w kontekście zawikłanej historii

Main Article Content

Jadwiga Hučková
Tomáš Hučko

Abstrakt

How in Czechoslovakia films by Munk and Wajda were conceived – or films in the context of tangled history

Films of Polish Film School, the most signifi cant formation in post-war history of Polish cinema,

appeared in Czechoslovakia with several years of delay. Power feared that their message will be dangerous for spectators. Meanwhile – for viewers they remain unknown or diffi cult to understand and only a few critics and fi lm historians could read them in accordance with the intentions of the directors Andrzej Munk and Andrzej Wajda, being the main representatives of the stream.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
Temat numeru

Referencje

  1. (an), 1971, Wajda znovu nalezený, „Lidová demokracie” 17 lutego
  2. Ballester C., 2011, Subjectivism, uncertainty and individuality: Munk’s Człowiek na torze/Man on the Tracks (1956) and its influence on the Czechoslovak New Wave, „Studies in Eastern European Cinema” vol. 2, no. 1
  3. Blech R., 1970, Krajina po boji alebo Andrzej Wajda leští zbrane, "Smena” 23 lutego
  4. Blech R., 2005, Andrzej Wajda: Mýtotvorca – mýtoborca, priloha SME, Roč. 13, nr 80 (8 kwietnia)
  5. Blech R. (red.), 1968, Svet fi lmových režisérov, Bratislava
  6. Branko P., 1999, Straty a nálezy 1948–1988, Bratislava
  7. Brdečková T., 1996, Nevinný čaroděj. Portrét režiséra Andrzeje Wajdy, „Lidové noviny” nr 59 (9 marca)
  8. Cieslar J., 1981, Andrzej Munk (1921–1961), „Film a doba” nr 10, s. 562-568
  9. Cieslar J., 1986, Filmová literatura: Andrzej Munk, „Film a doba” s. 170
  10. Fuchs A., 1965, Superfilm alebo nie? (O novom filme Andrzeja Wajdu), „Smena”, Bratislava, 29 grudnia
  11. Fuchs A., 1968, Kompromitovanie hrdinstva? Andrzej Munk, w: R. Blech (red.), Svet filmových režisérov, Bratislava
  12. Garbicz A., Klinowski J., 1987, Kino, wehikul magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż druga 1950–1959, Kraków
  13. (gk), 1970, Obnovená aktivita Andrzeje Wajdy, „Mladá fronta” 3 lutego
  14. Hendrykowski M., 1997, Polska szkoła filmowa jako formacja artystyczna, „Kwartalnik Filmowy” nr 17, s. 120–130
  15. Jackiewicz A. i in., 1964, Andrzej Munk, Warszawa
  16. Janoušek J., 1976, Andrzej Wajda a jeho fi lmy, „Mladý svět” nr 48
  17. J.K. (oprac), 1963, Diskusia na jednu tému, HOVORIA Czuchraj a Wajda, „Ľud”, Bratislava, 3 marca
  18. Liehm M., Liehm A.J., 1980, Th e Most Important Art: Soviet and Eastern European Film Aft er 1945, University of California Press
  19. Lubelski T., 2006, Wajda, Wrocław
  20. Marszałek R., 1984, Filmowa pop-historia, Kraków
  21. Mihálik P., 1965, Wajda stavia pomník poľskej histórii, „Film a divadlo” nr 16
  22. Michałek B., 1960, Szkice o filmie polskim, Warszawa
  23. Novotná D., 1962, První součastnost Andrzeje Wajdy, „Film a doba” nr 7
  24. (pb) [P. Branko], 1968, Andrzej Munk: Racionalista poľskej školy, „Film a divadlo” nr 13
  25. „Rudé právo” 1967, 9 lutego
  26. Svědectví o Andrzeji Munkovi, „Film a doba” 1965, nr 2
  27. Taussig P., 1976, Torzo fi lmoveho díla, „Květy” nr 44
  28. (vbr), 1971, Wajda o človeku po bitke, „Pravda” 18 lutego