Abstrakt
The subject of the article are the poetics of films made in the Lodz Film School in the first years of its existence. Analysis of selected films allows us to trace the metamorphoses of documentary forms which were sometimes parallel to changes being observed in mainstream documentaries, sometimes preceding them, sometimes imitating them. Documentary school films from this period illustrate one of the most important phenomena in the history of Polish documentary cinema: the transition from a persuasive document to an observation film whose poetics are the basis for defining the documentary in Poland.
Bibliografia
Bossak J., Sprawy filmu dokumentalnego, „Kwartalnik Filmowy” 1956, nr 1 (21)
Hendrykowski M., Dokument po wojnie. Lata 1945–55, w: Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014), red. M. Hendrykowska, Poznań 2015
Hendrykowski M., Etiudy Agnieszki Osieckiej, „Images” 2012, vol. XI, nr 20, s. 163–187
Hendrykowski M., Etiudy Andrzeja Brzozowskiego, „Images” 2011, vol. IX, nr 17–18, s. 137–158
Hendrykowski M., Etiudy Romana Polańskiego, „Images” 2011, vol. IX, nr 17–18, s. 159–198
Hendrykowski M., (Over)using the Holocaust, Part II: Echoes „Images” 2012, vol. X nr 19, s. 123–126
Jazdon M., Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Poznań 2009
Jazdon M., Pławuszewski P., Nowa zmiana – dokumentaliści ’71, w: Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014), red. M. Hendrykowska, Poznań 2015
Krubski K. (red.), Filmówka: powieść o łódzkiej szkole filmowej, koncepcja dramaturgiczna: M. Miller, Warszawa 1992
Lemann J., Filmografia etiud studentów łódzkiej Szkoły Filmowej 1948–1997, t. 1, Łódź 1998
Lubelski T., Piwowski: sztuczność jest prawdziwsza, 2008, <http://wyborcza.pl/1,75410,4894961.html?>
Mąka-Malatyńska K., Obrazy Holocaustu w etiudach filmowych PWSFTviT w Łodzi, „Images” 2011, vol. VIII, nr 15–16, s. 157–180
Mąka-Malatyńska K., Parodie, trawestacje, uwertury – znaczenie zabiegów stylizacyjnych w szkolnych etiudach Marka Piwowskiego, „Images” 2014, vol. XIV, nr 23, s. 129–141
Mikke J. (oprac.), PWSTiF. Dorobek praktyka i co dalej?, „Ekran” 1963, nr 12
Preizner J., PRL w obiektywie studentów łódzkiej Filmówki w latach 1949–1960, Kraków 2007
Sapija A., Laudacja, w: Doctor honoris causa Kazimierz Karabasz, Łódź 2017
Sobociński W., Światło pokazało mi swoje możliwości, rozm. M. Kornatowska, w: Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej, red. T. Szczepański, Łódź 2016
Szpulak A., Etiudy „społecznego zwiadu”. O szkolnych krewniaczkach filmów czarnej serii, „Images” 2014, vol. XIV, nr 23, s. 153–161
Wajda A., Kino i reszta świata, Kraków 2000
Wertenstein W., 10 lat filmu dokumentalnego, „Film” 1954, nr 44
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).