Abstract
The article That’s How I’ve Remembered Mietek aims to throw light on the origins and the final artistic form of Władysław Ślesickis documentary The Rafts Sail (1962). The movie depicts the story of a young Mazurian boy named Mietek, who crosses the line between childhood and adulthood (when, as a raftsman, he floats timber down the river). This film was probably the first time when the director’s poetic attitude towards filmmaking resulted in such a sublime documentary portrait, devoid of any words. Looking back, The Rafts Sail (awarded the Lion of San Marco at the Venice Film Festival in 1962) can be perceived as a clear symptom of Ślesickis masterpieces, such as Before Leaves Fall [1964] or The Family of Man [1966].
References
W. Miłaszewska, Czarna Hańcza, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1931, s. 211–212.
„A mnie na współpracy z nim zależało” [zapis fragmentu rozmowy z Bronisławem Baranieckim (wrzesień 2012) – archiwum prywatne (P. Pławuszewski)].
B. Wachowicz, Władysław Ślesicki, „Ekran” 1963, nr 36, s. 5.
J. Skwara, Człowiek i przyroda, „Film” 1964, nr 45, s. 6.
B. Nichols, Typy fi lmu dokumentalnego, przeł. M. Heberle i D. Rode, w: Metody dokumentalne w filmie, pod red. D. Rode i M. Pieńkowskiego, PWSFTviT, Łodź 2013, s. 17.
D. Karcz, Barwy codzienności, „Kino” 1967, nr 5, s. 61.
M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000, s. 18–20.
„Film” 1963, nr 11, s. 14 (informacja o zdobywcach Złotych Kaczek za rok 1962, nagrod przyznawanych przez czytelnikow czasopisma „Film”).
List Władysława Ślesickiego do Jerzego Bossaka z 16 sierpnia 1960 (archiwum rodzinne W. Ślesickiego).
List Władysława Ślesickiego do Jerzego Bossaka (archiwum rodzinne W. Ślesickiego).
Zapis fragmentu rozmowy z Leszkiem Krzyżańskim (lipiec 2012) – archiwum prywatne (P. Pławuszewski).
P.P. Pasolini, Kino poezji, przeł. M. Salwa, w: Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa 2012, s. 145–176.
L. Pijanowski, Reportaż o orylu, „Film” 1962, nr 17, s. 6.
A. Helman, O tym, czego nie ma, „Kino” 1968, nr 1, s. 3.
S. Sikora, Film antropologiczny – antropologia filmu, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47–48, s. 7.
Z. Ołaniecki, Podpatrzone…Podsłuchane…, „Film” 1962, nr 28–29, s. 18–19.
M. Walasek, Tradycje, rzeczywistość i przesławne lanie, „Ekran” 1964, nr 1, s. 7.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Images are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Images grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Images since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).