Abstrakt
The article analyses the particular interest that the documentary filmmakers of the late 1950s had in the architectural and urban issues. The reasons for this phenomenon are situated in several plans: they refer to the image of reconstruction from the war devastation and the reaction to its falsification in the period of socialist realism. They refer to the social interests of the filmmakers and to the strategy of metaphorising and allegorising the images of the city, which was handy in the times of censorship as it extended meanings and applied non-literality. The article analyses various film incarnations of this phenomenon.
Bibliografia
Fiejdasz M., “Czarna seria” w polskim filmie dokumentalnym, “Kwartalnik Filmowy” 1998, no. 23, pp. 42–61.
Historia polskiego filmu dokumentalnego, red. M. Hendrykowska, Poznań 2015
Iskierko A., Film dokumentalny, in: Historia filmu polskiego, t. IV: 1957–1961, red. J. Toeplitz, Warszawa 1980
Michałek B., Szkice o filmie polskim, Warszawa 1960
Nastałek-Żygadło G., Filmowy portret problemów społecznych w „czarnej serii” 1956–1958, Warszawa 2013
Preizner J., PRL w obiektywie łódzkiej Filmówki w latach 1949–1960, Kraków 2007
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).