Abstract
Aleksander Ścibor-Rylski was one of the greatest Polish scriptwriters, who in addition to numerous films based on his texts, left behind a trove of abandoned scripts. This article introduces Ścibor-Rylski as a highly versatile author, as exemplified by three scripts he wrote: Wczasy pod lipą [Lime Tree Holiday], Zaułek św. Sebastiana [Saint Sebastian Alley] and Stara baśń [An Ancient Tale]. Each of these scripts was written in a different convention and each was ordered by a different director, hence the title of this article – Aleksander Ścibor-Rylski in tandem with Kawalerowicz, Kutz and Hoffman. Apart from an analysis of the three scripts, the article describes the way they evolved, Ścibor-Rylski’s favourite stylistic clues and the reasons they remained unfinished.
References
Aleksander Ścibor-Rylski pracuje nad scenariuszem „Rano przeszedł huragan” i przygotowuje kolejny western, rozm. B. Zagroba, „Magazyn Filmowy” 1969, nr 31
Bikont A., Szczęsna J., Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu, Warszawa 2006
Drewnowski T., Drugie życie Ścibora, „Kino” 1992, nr 9, s. 14–18
Dziewoński R., Dla mnie bomba Jerzego Dobrowolskiego, Łomianki 2009
Eberhardt K., Portrety w miniaturze. Ścibor-Rylski, „Film” 1966, nr 9
Gołas-Ners A., Na Gol(ł)asa, Warszawa 2008
Hager L., Co słychać w Zespole „Kadr”, rozm. (pel), „Film” 1958, nr 26
Hoffman J., Współczesność i historia, oprac. (Kt-PAP), „Głos Szczeciński”, 25.05.1965
Kaźmierczyk Z., Ewolucja romantycznego tytanizmu w ikonografii socrealistycznej – na przykładzie utworów Aleksandra Ścibora-Rylskiego, [w:] Socrealizm. Fabuły – komunikaty – ikony, red. K. Stępnik i M. Piechota, Lublin 2006
Konwicki T., Wiatr i pył, Warszawa 2008
Kutz K., Sielanka prawie dokończona, rozm. A. Szpulak, [w:] Debiuty polskiego kina, red. M. Hendrykowski, Konin 1998
Lubelski T., Historia niebyła kina PRL, Kraków 2012
Mówi Aleksander Ścibor-Rylski, rozm. B. Janicka, „Kino” 1967, nr 14
Nad czym pracują pisarze. Rozmowa ze Ścibor-Rylskim, „Trybuna Mazowiecka” 1957, nr 174
Protokół z posiedzenia Komisji Ocen Filmów i Scenariuszy, omawiającej scenariusz Krzyż Walecznych, 27 czerwca 1958, zbiory FINA, A-214 poz. 97
Protokół z posiedzenia Komisji Ocen Scenariuszy, omawiającej scenariusz Koniec starego roku, 19 lutego 1959, zbiory FINA, A-214, poz. 122
Protokół z posiedzenia Komisji Ocen Scenariuszy, omawiającej scenariusz Wczasy pod lipą, 16 maja 1958, zbiory FINA, A-214, poz. 93
Protokół z posiedzenia Komisji Ocen Scenariuszy, omawiającej scenariusz Zaułek św. Sebastiana, 24 stycznia 1958, zbiory FINA, A-214, poz. 87
Rek J., Kino Jerzego Kawalerowicza i jego konteksty, Łódź 2008
Stenogram z posiedzenia Komisji Ocen Filmów i Scenariuszy debatującej nad scenariuszem Dotknięcie nocy Ścibora-Rylskiego, zbiory Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (dalej FINA), A-214
Stenogram z posiedzenia Komisji Ocen Filmów i Scenariuszy z 24 stycznia 1958 roku debatującej nad scenariuszem Zaułek św. Sebastiana Ścibora-Rylskiego i Kawalerowicza, zbiory FINA, A-214
Ścibor-Rylski A., Od „Węgla” przez „Cień” do „Gniewu”, rozm. M. Warneńska, „Trybuna Mazowiecka” 1955, nr 270
Ścibor-Rylski A., Pierścionek z końskiego włosia, Warszawa 1991
Ścibor-Rylski A., Scenarzysta – Murzyn kinematografii?, rozm. K. Eberhardt, „Film” 1960, nr 48
W stronę „wielkiego filmu”?, dyskusja w opr. S. Janickiego, „Film” 1964, nr 13
Wiesław Gołas w roli „Płomienia”, „Ekran” 1970, nr 9
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Images are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Images grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Images since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).