Abstract
The text is devoted to discussing the formation methods and the functions of screen space in shots by Mieczysław Jahoda in the films Zimowy zmierzch (directed by S. Lenartowicz) and Pętla (directed by W.J. Has). Mieczysław Jahoda is presented as one of the main initiators of stylistic changes in the films of Polish School in the mid 1950s. The analysis concerns the camera means applied by Jahoda in order to obtain screen effects: light, frame composition, photographic optics and perspective transformation. The film shots by Mieczysław Jahoda are characterized by an exceptional ability to evoke mental space, emotions, memory and imagination via the shapes of screen space. Their feature is a special esthetization aimed at creating the atmosphere of films, as well as symbolic and cultural references.
References
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Gdańsk 2004
Eberhardt K., Wojciech Has, Warszawa 1967
Hendrykowski M., Ekran i kadr, “Przestrzenie Teorii” 2002, no. 1
Jahoda M., Styl plastyczny obrazu filmowego, a indywidualność twórcy-operatora, praca magisterska (maszynopis), Archiwum PWSFTviT, Łódź 1953
Maron M., Mieczysław Jahoda. Fenomeny światła (z opracowaniem biograficznym A.M. Leśniewskiej-Zagrodzkiej), Łódź 2019
Radzinowicz A., Scenografia filmowa, Łódź 1958
Wohl S., Operator? To filar polskiego kina. Nasza rozmowa z prof. Stanisławem Wohlem, rozmawiała B. Mruklik, “Kino” 1972, no 7
Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011
License
Copyright (c) 2020 Marcin Maron
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.