Abstract
The article analyses and interprets Robert Stando’s little-known educational film Strach ma wielkie oczy [Fear has large eyes]. The film was made in 1965 and produced by the Documentary Film Studio in Warsaw. The author explores the original character of the film, reconstructing the stylistic and compositional techniques used by filmmakers, among others, in the field of cinematography (underwater photography), editing, word function, music, sound effects etc.
References
Bartkowiak E., Witkowski M., Nauczanie pływania – podstawy bezpieczeństwa w wodzie, Warszawa 1986
Karabasz K., Cierpliwe oko, Warszawa 1977
Karpiński R., Karpińska M.J., Pływanie: sport, zdrowie, rekreacja, Warszawa 2009
Kotarbiński T., Abecadło praktyczności, Warszawa 1972
Kotarbiński T., Sprawność i błąd, Warszawa 1956
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Warszawa 1955
Linhart J., Proces i struktura uczenia się, przeł. M. Idzikowska-Szymańska, Warszawa 1972
Murch W., W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, przeł. K. Karpińska, Warszawa 2006
Wiesner W., Nauczanie – uczenie się pływania, Wrocław 1996
Filmografia
Scenariusz: Jan Krych, Robert Stando
Realizacja: Robert Stando
Zdjęcia: Jerzy Gościk
Dźwięk: Halina Paszkowska
Montaż dźwięku: Krystyna Tunicka
Montaż: Marian Duszyński
Muzyka: Tomasz Sikorski, realizacja Studio Eksperymentalne Polskiego Radia
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych w Warszawie, 1965
Czarno-biały, czas projekcji 9 minut 35 sekund
Nagrody i wyróżnienia: Wyróżnienie Honorowe dla filmu na Międzynarodowym
Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku, 1965
License
Copyright (c) 2020 Marek Hendrykowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.