Krzysztof Ptak. Eyes and faces. Kornblumenblau – 300 miles to heaven – Cynga
PDF (Język Polski)

Keywords

debut
film camera
lens
Auschwitz
Soviet camp
emigration

How to Cite

Taras, K. (2021). Krzysztof Ptak. Eyes and faces. Kornblumenblau – 300 miles to heaven – Cynga. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 28(37), 249–271. https://doi.org/10.14746/i.2020.37.15

Abstract

In this text, I analyze Krzysztof Ptak’s contribution to such films as Kornblumenblau and Cynga by Leszek Wosiewicz, and 300 miles to heaven by Maciej Dejczera. These films belong to a time that can be characterized as a period of “hot times”, when Krzysztof Ptak was interested in using cinematographic methods to the limits of their possibilities. As far as the history of Polish cinema is concerned, it was then that Polish directors were looking for a new language to talk about the Polish past. Wosiewicz and Dejczer avoided the accusation of “americanization” of Polish cinema, which was charged to Władysław Pasikowski. This may be because Krzysztof Ptak was the cinematographer of their films.

https://doi.org/10.14746/i.2020.37.15
PDF (Język Polski)

References

Almendros N., Kilka myśli o moim zawodzie, tłum. T. Szczepański, „Kwartalnik Filmowy” 1994, 7–8

Chyb M., „Filmowy Serwis Prasowy” 1989, 3

Chyb M., Środek świata – rozmowa z Leszkiem Wosiewiczem, „Film” 1998, 5

Janicka B., Wujek Franz, „Kino” 1994, 5

Jopkiewicz T., Flirt z katem, „Film” 1989, 43

Jurewicz W.T., „Film” 1992, 18

Koźmiński K., Inne światy, „Polityka” 1992, 18

Lebecka M., Fabuła będzie się bronić do końca – mówi Marcin Koszałka, „Kino” 2004, 12

Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, mity, konteksty, Katowice 2009

Malatyńska M., Notatki filmowe. Kornblumenblau, „Echo Krakowa”, 29.11.1989

Morstin-Popławska A., Zrozumieć sens zapamiętanego. Wybrane aspekty ukazywania przeszłości w kinie polskim lat 90., [w:] Kino polskie wczoraj i dziś. Kino polskie po roku 1989, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2007

Niecikowski J., Język nowy, treść stara, „Film” 1989, 47

Nykvist S., Kult światła. O filmach i ludziach. Rozmowy z Bengtem Forslundem, tłum. J. Balbierz, Izabelin 2006

Ostrowska J., „Pianista” Romana Polańskiego, czyli Holocaust Story po polsku, [w:] Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna, red. A. Wiśniewska, P. Marecki, Warszawa 2010

Przylipiak M., Nędza sztuki, „Kino” 1990, 3

Schauer B., The Auteur Renaissance, 1968–1980, [w:] Cinematography, red. P. Keating, London, New York 2014

Sołtysiak T., Świętokradca, „ITD”, 24.12.1989

Stachówna G., 1993: My, psy, musimy trzymać się razem: „Psy”, [w:] Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K.J. Zarębski, Warszawa 2006

Stachówna G., Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Kraków 2006

Stevenson M., „Nie chce mi się z tobą gadać” – konstrukcje męskości w polskim kinie po roku 1989, [w:] Gender – film – media, red. E.H. Oleksy, E. Ostrowska, Kraków 2001

Śmiałowski P., Błoto leje się z ekranu – rozmowa z Andrzejem J. Jaroszewiczem, „Kino” 2004, 12

Śmiałowski P., Prędzej czy później negatyw zniknie – rozmowa z Krzysztofem Ptakiem, „Kino” 2004, 12

Taras K., Chłopięca ballada – „Poznań ’56” Filipa Bajona, [w:] Październik 1956 w literaturze i filmie, red. M. Zawodniak, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2010

Taras K., Ideologia jest kobietą, [w:] Kino polskie wczoraj i dziś. Kino polskie po roku 1989, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2007

Taras K., Komu cyfra sprzyja?, „Kwartalnik Filmowy” 2003, 43

Taras K., Wywiad z Leszkiem Wosiewiczem, „Echo Krakowa” 3.05.1992

Wiśniewska M., Łagier jako sen wariata, „Polska Zbrojna” 1992, 98

Wróbel M., Tadzikowe perypetie z totalitaryzmem. Metaforyzacja rzeczywistości łagrowej w filmie „Kornblumenblau” Leszka Wosiewicza, „Kwartalnik Filmowy” 2000, 29–30

Wróblewski J., Gogol w świecie Sołżenicyna, „Obserwator” 21–22.03.1992