Abstrakt
The article aims to analyse the phenomenon of a Norwegian Internet-TV show for teenage audiences, Skam (2015–2017). The transmedia storytelling used in this production resulted in unforeseen international acclaim, subsequently leading to the creation of local remakes of the series. The article will outline the main issues that the show has dealt with, as well as the immersion-building narrative solutions used by the creators. Moreover, it will discuss Skam’s reception by Norwegian and international audiences, and suggest potential directions for the future development of this format.
Bibliografia
Bartleet L., Why you should be watching Skam, Tumblr’s most talked-about TV show of 2017, „NME” 2017, <https://www.nme.com/blogs/tv-blogs/watching-skam-tumblrs-talked-tv-show-2017-2168642>
Donadio R., Will ‘Skam,’ a Norwegian hit, translate?, „The New York Times” 2016, <https://www.nytimes.com/2016/12/09/arts/television/will-skam-a-norwegian-hit-translate.html>
Eggesvik O., Nå har Oslo fått sitt første rødgrønne budsjett på 19 år, „Aftenposten”, 2016, <https://www.aftenposten.no/osloby/i/8M7bW/naa-har-oslo-fa-att-sitt-foerste-roedgroenne-budsjett-paa-19-aar>
Fandalen J.I., Nerven i „Skam” skal være sterk og relevant, „Rushprint” 2016, <https://rushprint.no/2016/04/nerven-i-skam-skal-vaere-sterk-og-relevant/>
Green D., The most popular social media platforms with Gen Z, „Business Insider” 2019, <https://www.businessinsider.com/gen-z-loves-snapchat-instagram-and-youtube-social-media-2019-6?IR=T>
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Filiciak, Warszawa 2007
Jørgensen K.K., Mener „Skam” burde være pensum, „NRK”, 2016, <https://www.nrk.no/livsstil/me-ner-_skam_-burde-vaere-pensum-1.12959025>
Leszkiewicz A., Skam, interrupted: why is the phenomenally popular teen drama ending before its peak?, „New Statesman” 2017, <https://www.newstatesman.com/culture/tv-radio/2017/06/skam-interrupted-why-phenomenally-popular-teen-drama-ending-its-peak>
Leszkiewicz A., Skam: how one Norwegian teen drama got the TV depiction of sexual assault right, „New Statesman” 2017, <https://www.newstatesman.com/culture/tv-radio/2017/03/skam-how-one-norwegian-teen-drama-got-tv-depiction-sexual-assault-right>
Max D.T., „SKAM”, the radical teen drama that unfolds one post at a time, „New Yorker” 2018, <https://www.newyorker.com/magazine/2018/06/18/skam-the-radical-teen-drama-that-unfolds-one-post-at-a-time>
Nilsen K.S., Elnan C., Why NRK can’t translate Skam, „NRK” 2016, <https://www.nrk.no/kultur/why-nrk-can_t-translate-skam-1.13208362>
Taylor T., How Skam’s Isak and Even revolutionized teen TV, „Interview Magazine” 2017, <https://www.interviewmagazine.com/film/skams-isak-even-revolutionized-teen-tv>
Tired I., Fjelletveit I., Skam-skuespillerne møtte William og Kate. Men hertugparet hadde neppe sett serien, „Aftenposten” 2018, <https://www.aftenposten.no/verden/i/MgLRkK/skam-skuespillerne-moette-william-og-kate-men-hertugparet-hadde-neppe-sett-serien>
Woldsdal N., Michelsen I., Skam slår alle rekorder, „NRK” 2016, <https://www.nrk.no/kultur/skam-slar-alle-rekorder-1.13282929>
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).