Abstrakt
In this paper the author analyzes the phenomenon of prototype worlds – synthetic environments of simulators, video games and other types of software – used to conduct experiments at the level of user sensorium, environmental physics and social design. The author presents the evolution of the concept, beginning with Buckminister Fuller’s World Game project, moving through media experiments in the field of game design, and finally presenting contemporary applications (such as a drone pilot training project for the U.S. Air Force) and their implications.
Bibliografia
Buckminster Fuller R., The World Game: Integrative Resource Utilization Planning Tool, Carbondale 1971
Castronova E., Synthetic Worlds, Chicago – London 2008
Chambers C., How virtual are virtual economies? An exploration into the legal, social and economic nature of virtual world economies, “Computer Law & Security Review: The International Journal of Technology Law and Practice” 2011, vol. 27, no. 4, pp. 377–384
D’Anastasio C., RimWorld’s queer women controversy, explained, “Kotaku” 2016, <https://kotaku.com/rimworlds-gay-women-controversy-explained-1788555928>, accessed: 24.01.2021
Jelewska-Michaś A., Sensorium: eseje o sztuce i technologii. Poznań 2013
Jones C.A., Mediated sensorium, [in:] Sensorium: Embodied Experience, Technology, and Contemporary Art, ed. by C.A. Jones, Cambridge 2006, pp. 5–49
Lauff C.A., Kotys-Schwartz D., Rentschler M.E., What is a prototype? What are the roles of prototypes in companies?, “Journal of Mechanical Design” 2018, vol. 140, no. 6
Lo C., How RimWorld’s code defines strict gender roles, “Rock Paper Shotgun” 2016, <https://www.rockpapershotgun.com/2016/11/02/rimorld-code-analysis/>, accessed: 24.01.2021
McKinley A.R., McIntire L.K., Funke M.A., Operator selection for unmanned aerial systems: comparing video game players and pilots, “Aviation, Space, and Environmental Medicine” 2011, vol. 82, no. 6, pp. 635–642
Pearce C., Sims, BattleBots, Cellular Automata God and Go. A Conversation with Will Wright by Celia Pearce, “Games Studies”, <http://www.gamestudies.org/0102/pearce/>, accessed: 24.01.2021
Suslick K.S., Synesthesia in science and technology: More than making the unseen visible, “Current Opinion in Chemical Biology” 2012, vol. 16, no. 5–6, pp. 557–563
Sutherland I., The ultimate display, [in:] Multimedia: From Wagner to Virtual Reality, Expanded Edition, ed. K. Jordan, R. Packer, New York – London 2000
Wheatcroft J.M., Jump M., Breckell A.L., Adams-White J., Unmanned Aerial Systems (UAS) operators’ accuracy and confidence of decisions: Professional pilots or video game players?, “Cogent Psychology” 2017, no. 4
Guild Wars 2 (ArenaNet Inc., 2012)
EVE: Online (Crowd Control Production; 2003)
Portal (Valve Software, 2007)
RimWorld (Ludeon Studios; 2018)
SUPERHOT (SUPERHOT Team, 2016)
World of Warcraft (Blizzard Entertainment, 2004)
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).