Abstract
This article is an analysis of narratives in a series of video games called Heroes of Might and Magic. Author discusses issue of colonial/imperial thinking connected with strategy genre, evolution of fantasy tropes and developement of plot structure. On this basis he tries to outline the limitations of storytelling which result from series formula.
References
Chojnacki M.M., Interfejs [w:] Wprowadzenie do groznawstwa, red. K. Prajzner, Łódź 2019
Ermi L., Mäyrä F., Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion, [w:] DIGAREC Keynote-Lectures 2009/10, eds. S. Günzel, M. Liebe, D. Mersch, Potsdam 2011, s. 88–115
Garda M.B., Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych, Łódź 2016
Grabarczyk P., Opozycja hardcore/casual, [w:] Wprowadzenie do groznawstwa, red. K. Prajzner, Łódź 2019, s. 127–148
Krawczyk S., „Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”. Dlaczego gry komputerowe z przełomu wieków wpłynęły na tożsamość polskich graczy?, „Homo Ludens” 2015, nr 2 (8), s. 63–79
Kubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016
Lammes S., On the border: pleasure of exploration and colonial mastery in Civilization III play the world, “DiGRA” 2003, vol. 2, s. 120–129
Majkowski T.Z., Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych, Kraków 2019
Mukherjee S., Videogames and Postcolonialism: Empire plays back, Cham 2017
Nitsche M., Video Game Spaces. Image, play, and structure in 3d game worlds, Cambridge, MA, – London 2008
Prajzner K. (red.), Wprowadzenie do groznawstwa, Łódź 2019
Smejlis T., Konwencja heroic fantasy w grach fabularnych, „Homo Ludens” 2011, nr 1/(3), s. 182–197
Stasieńko J., Alien vs. predator?: gry komputerowe a badania literackie, Wrocław 2005
Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2009
Zagal J.P., Mateas M., Time in video games: A survey and analysis, „Simulation & Gaming” 2010, XX(X), s. 1–25
License
Copyright (c) 2021 Krzysztof Czyżak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.