Abstract
The book (Un)forgotten documentalists, edited by Katarzyna Mąka-Malatyńska and Jolanta Lemann-Zajiček (2020) is a significant achievement in research on Polish documentary film. The review of the collective work, consisting of ten texts preceded by an introduction, becomes the starting point for discussions with selected authors and reflection on the problem of the absence of significant documentary filmmakers in the history of the film. Entire currents are also forgotten, such as a film about art, represented by four out of nine documentary filmmakers discussed in the book. The meanders of life and creativity can be instructive for contemporary documentary filmmakers.
References
Bazin A., Film i rzeczywistość, Warszawa 1963
Głowa J., Klasyka polskiego filmu o sztuce. Dwie tendencje, „Estetyka i Krytyka” 2007/2008, vol. 13/14,
nr 2/1, s. 47–61, <https://pjaesthetics.uj.edu.pl/documents/138618288/139072467/eik_13-14_3.pdf/301e77ff-4043-4541-ba10-2fa6cbf8ef9a>
Hendrykowski M., Jerzy Bossak. Szkic do portretu (1910–1989), „Images” 2017, nr 29, s. 103–118. DOI: https://doi.org/10.14746/i.2017.29.6
Hendrykowski M., Dokument po wojnie. Lata 1945–1955, [w:] Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014), red. M. Hendrykowska, Poznań 2018, s. 15–85
Hučková J., Opowieści naocznego świadka: kino pomiędzy wiosnami Solidarności, [w:] Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014), red. M. Hendrykowska, Poznań 2015
Hučková J., Promocja i dystrybucja polskich filmów krótkometrażowych, dokumentalnych i animowanych na przykładzie działalności Krakowskiej Fundacji Filmowej, [w:] Polski dokument i animacja w XXI wieku, red. J. Szczepański, M. Kozubek, Łódź 2016, s. 241–255
Jazdon M., Dokumenty Kieślowskiego, Poznań 2002
Jazdon M., Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Poznań 2009
Lemann-Zajiček J., Kino i polityka. Polski film dokumentalny 1945–1949, Łódź 2003
Pitera Z., Sukces krótkiego metrażu, „Film” 1949, nr 19 (75), s. 11
Pławuszewski P., Po swojemu: kino Władysława Ślesickiego, Kraków 2017
Smoleń M., Studia Filmowe „Kronika” i „Wir”, czyli kilka uwag na temat produkcji filmów dokumentalnych po roku 1989, „Images” 2013, nr 21–22, s. 59–72
Socha J., Mikołaj Jazdon, Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Dwutygodnik.com 2010, nr 4, <https://www.dwutygodnik.com/artykul/1029-mikolaj-jazdon-kino-dokumentalne-kazimierza-karabasza.html>
Tes U., Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej, Kraków 2016
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Images are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Images grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Images since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).