Abstrakt
Moscow in black and white - three film portraits of the city
This article presents the three different portraits of Moscow depicted in the Russian films Walking the Streets of Moscow by Georgy Danielija, Taxi Blues by Pavel Lungin and Moscow by Alexander Zeldovich. The times the films were made (the thaw period, the period after the collapse of theSoviet Union, and the decline during the 1990s) determine differences in the directors’ perceptions. The picture of the city becomes a reflection of both hope and of more contemporary fears and anxieties.
Bibliografia
Z. Konopacki-Maciuk, Wizje miasta w filmie science fiction, „Architektura. Czasopismo techniczne” 2012, nr 1, s. 414–425
M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2000, s. 184.
L. Sysojewa, Ja szagaju po Moskwie – piesnia junosti [online], http://www.nashfilm.ru/sovietkino/1230.html [dostęp: 20 czerwca 2013].
L. Zakrżewskaja, Ja szagaju po Moskwie [online], http://www.russkoekino.ru/books/ruskino/ruskino-0063.shtml [dostęp: 20 czerwca 2013].
J. Wojnicka, Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956–1968, Universitas, Kraków 2012, s. 418.
A. Płachow, „Czarnucha” i czarna otchłań, przeł. J.G., „Kino” 1990, nr 10, s. 35–36.
A. Ledóchowski, Łatwiej zabić niż zrozumieć. Taxi blues, „Film” 1990, nr 36, s. 19.
Ostatnia czerwona taksówka. Wywiad z Pawłem Łunginem, „Kino” 1991, nr 2, s. 45.
J. Płażewski, Archaiczne straszaki Rostisława Jurieniewa, „Kino” 1991, nr 1, s. 26.
B. Sokołow, Żrat’ „Moskwu” Zeldowicza i Soro-kina, [online], http://www.srkn.ru/criticism/sokolov1.shtml [dostęp: 20 czerwca 2013].
Z. Abdullajewa, Moskwa – „Moskwa”, „Iskusstwo kino” 2000, nr 11 [online], http://www.kinoart.ru/archive/2000/11/n11-article9 [dostęp: 20 czerwca 2013].
M. Lipowieckij, „Moskwa” – „Kultura Dwa”: opyt parallel’nogo cztienija, „Iskusstwo kino” 1998, nr 2 [online], http://kinoart.ru/archive/1998/02/n2-article16 [dostęp: 20 czerwca 2013].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).