Abstrakt
The City and its hidden dimension in art
The purpose of this article is to show the relationship between art, photography and architectural spaces that create new creative visions in these areas. The explored topic reveals a situation that affects the understanding of the current role of architecture, where previously there was no place for abstract concepts. Today this gap is complemented by artists as well as by architects, who often straddle architectural practice and a desire to be an artist. The penetration of these attitudes creates a situation in which the previously outlined boundaries of both disciplines are being crossed, in what might be called the transgression of art and architecture. As a result, a relationship between an artist and a given space is created. But what effect has this on the understanding of the relationship? What can we learn from these relationships?
Bibliografia
Miasto w sztuce – sztuka miasta, red. E. Rewers, Universitas, Kraków 2010, s. 6.
W. S. Johnson, M. Rice, C. Williams, A History of Photography. From 1839 to the present, George Eastman House, Rochester, NY, Köln, New York 2010, s. 91‒92.
M. Michałowska, Fotografia i miasto – dyskurs spojrzenia, w: Miasto w sztuce – sztuka miasta, op. cit., s. 414.
B. Osińska, Sztuka i czas, WSiP, Warszawa 1988, s. 81.
J. Dominiczak, Miasto dialogiczne, część III: Architektura czasu, „Architektura” 2002, nr 12, s. 58.
M. Bieńczyk, Przezroczystość, „Znak”, Kraków 2007, s. 168.
Ch. Norberg-Schulz, Bycie, przestrzeń i architektura, przeł. B. Gadomska, „Murator”, Warszawa 2000, s. 32.
B. van Berkel, C. Bos, Niepoprawni wizjonerzy, przeł. H. Szulczewska, „Murator”, Warszawa 2000, s. 7.
J. Berdyszak, Kilka doświadczeń z fotografią efemeryczną, Prace naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2003, s. 245.
J. Berdyszak, Fotografia jako skamielina i jako zwierciadło odbijające efemerycznie, Prace naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2003, s. 16.
J. Niewiara, Na granicy sztuki i architektury, „Architektura & Biznes” 2004, nr 3, s. 42.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).