Abstract
Images performed by words in Howard Jacobson’s novel “Kalooki Nights”. Remarks about intersemiotic relations among words and pictures
The article titled Images performed by words in Howard Jacobson’n novel Kalooki Nights. Remarks about intersemiotic relations among words and pictures concerns the intersemiotic tensions among words and pictures. The theoretical model is supported by the interpretation of Howard Jacobson’s novel titled Kalooki Nights. This novel redefines the limits of representation and reception of the Holocaust in the context of identity and contemporary world. Exploring the forms of “reading” (“looking at”) of the linguistic codes as the visual codes, such terms like “transframing” and “performing” refer to the patterns of creation the fictional worlds (constructed by the words which are treated as the images). The being of words still means looking through them, through their semantic flaws. This intersemiotic translations are rooted in the will of creation (Eros) and the will of destruction (Thanatos). The history of interpretations of these two sources of semiosphere touches the limits of questions: what can be shown in written wor(l).References
M. Foucault, To nie jest fajka (Cecin’est pas une pipe), trans. T. Komendant, Gdańsk 1996.
Howard Jacobson, Kalooki Nights (2006, Polish edition 2008), The Mighty Walzer (1999), Who’s Sorry Now (2002), The Making of Henry (2004), The Act of Love (2008).
S. Feldman, Five thousand of years of bitterness.
http://newhumanist.org.uk/1008 (download 30.07.2009).
Ian McMillan’sWriting Lab. Howard Jacobson interview, http://www.open2.net/writing/howardjacobson.html (download 24.07.2009).
“Il faut mourir au corps pour que naisse l’écriture”.M. de Certeau, L’écriture de l’histoire, Paris 1975, p. 329.
M. Shermer and A. Grobman,Denying history. Who says the Holocaust never happened and why do they say it?, California 2000, p. 135.
H. Jacobson,Wieczory kaluki (Kalooki Nights), trans. M. Świerkocki, Warszawa 2008, p. 93.
S. Wysłouch, Literatura i obraz. Tereny strukturalnej wspólnoty sztuk, in: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, ed. by S. Balbus, A.Hejmej and J.Niedźwiedź, Kraków 2005, p. 20.
H. Marcuse, Eros i cywilizacja (Eros and Civilization), trans. H. Jankowska and A. Pawelski,Warszawa 1998, p. 43.
R.K. Przybylski, Jak fotografia zahacza się o rzeczywistość? A jak literatura wiąże się z fotografią, in: Intersemiotyczność, p. 135.
E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006, p. 236.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/ikoch.html (27.07.2009)
J.McCarthy, Frau Ilse Koch, General Lucius Clay, and Human-Skin Atrocit.ies.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/skin.html (download 27.07.2009)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ilse_Koch (download 27.07.2009).
D. Saunders, I.M.Hunter and D.Williamson,Historicising obscenitylaw, in: The new media theory reader, ed. by R.Hassan and J. Thomas, Milton Keynes 2006, p. 70.
R. Girard, Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi (La route antique des hommes pervers), trans. M. Goszczyńska,Warszawa 1992, p. 42.
P. Singh, Examining the Society of Mind, http://web.media.mit.edu/~push/ExaminingSOM.html (download 30.07.2009).
E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie: O psychologii przedstawiania obrazowego (Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial Representation), trans. J. Zarański,Warszawa 1981.
U. Eco,Nieobecna struktura (La struttura assente), trans. A.Weinsberg and P. Bravo,Warszawa 2003.
http://www.gardendigest.com/concrete/index.html (download 27.07.2009)
http://www.ubu.com/papers/solt/ (download 27.07.2009)
E. Kac, New Media Poetry, Hypertext, and Experimental Literature Bibliography.
http://leonardo.info/isast/spec.projects/newmediapoetry.html (download 27.07. 2009).
M. Foucault, To nie jest fajka (Ceci n’est pas une pipe), p. 15.
P.Michałowski,Niedookreślone i nadokreślone.Między słowem i obrazem, in: Intersmiotyczność, p. 140.
M. J. Estren, A history of underground comics, San Francisco 1974, p. 153–156.
http://books.google.pl/books?id=hQb_q6DWle4Cprintsec=frontcoversource=gbs_navlinks_s (download 28.07.2009)
M. Rusinek,Między retoryką a retorycznością Between Rhetoric and Rhetrocit.y), Kraków 2003, p. 17–47.
R. Eshelman, Performatism, or the End of Postmodernism (American Beauty), in: R. Eshelman, Performatism, or the End of Postmodernism, Colorado 2008, p. 3.
J. Szyłak, Komiks: Świat przerysowany, Gdańsk 1998; J. Szyłak, Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku: wstęp do poetyki komiksu, Gdańsk 1999; Między tekstem a obrazem: przekład a telewizja, reklama, teatr, film, komiks, internet, red.U. Kropiwiec, M. Filipowicz-Rudek and J. Konieczna-Twardzikowa, Kraków 2005.
A. Spiegelman,Maus. A survivor’s tale.Volume 1.My father bleeds history, 1991 (Polish edition 2001)
Maus II. A survivor’s tale. And here my troubles began, 1991 (Polish edition 2001). E. van Alphen, Zabawa w Holokaust (Playing the Holocaust), trans. K. Bojarska, “Literatura na Świecie”, p. 217–245.
Wokół “Pianisty” Romana Polańskiego. Filmowe zwierciadła Holokaustu. Z Agnieszką Holland rozmawia Jan Strzałka. Agnieszka Holland told in this interview that comics like Maus can seriously refer to the Holocaust, “Tygodnik Powszechny”, Nr 13 (2803), 30 marca 2003.
http://www.tygodnik.com.pl/tp/2803/film08.php (download 28.07.2009); R.S. Leventhal, Art Spiegelman’s MAUS: Working–Through The Trauma of the Holocaust.
http://www2.iath.virginia.edu/holocaust/spiegelman.html (download 29.07.2009).
J. Derrida, Prawda w malarstwie (La vérité en peinture), trans. M. Kwietniewska, Gdańsk 2003, p. 15.
License
Copyright
© by Adam Mickiewicz University, Poznań, 2009
OPEN ACCESS