Abstrakt
The Dramaturgy of Colour in David Fincher’s Gone Girl
The article is an analysis of colour symbolism in David Fincher’s Gone Girl where yellow, blue and green are symbols of marital breakdown. Colours and their contrasts emphasize competing versions of events in the film and emotional conflicts between the characters. The text refers to the psychology of visual perception and Susanne Marschall’s idea of colour playing a dramatic, symbolic and emotional role in the film.
Bibliografia
S. Marschall, Farbe im Kino, Marburg 2005.
S. Marschall, Filmsprache, Marburg 2008, s. 72–76.
S. Popek, Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin 2008, s. 80–108.
P. Zieliński, Wpływ barw otoczenia na reakcje fizjologiczne i zachowanie – przegląd badań i próba oceny, „Roczniki Psychologiczne” 2007, t. 10, nr 1, s. 11–25.
S. Marschall, Filmsprache, s. 75; A. Mączyńska-Frydryszek, M. Jaskólska-Klaus, T. Maruszewski, Psychofizjologia widzenia, Poznań 1991, s. 215–216.
M. Pastoureau, Niebieski. Historia koloru, przeł. M. Ochab, Warszawa 2013, s. 109.
G. Zeugner, Barwa i człowiek, przeł. J. Rogaczewski, Warszawa 1965, s. 102.
K.D. Hoffman, Where the Rainbow Ends: „Eyes Wide Shut”, w: The Philosophy of Stanley Kubrick, ed. J.J. Abrams, Lexington 2007, s. 76–78.
M. Wedemann, Zobrazować niewidzialne. Symbolika religijna w „Oczach szeroko zamkniętych” Stanleya Kubricka, w: Język religijny dawniej i dziś (w kontekście teologicznym i kulturowym). Tom 5: Materiały z konferencji. Gniezno 22–24 września 2008, red. P. Bortkiewicz, S. Mikołajczak, M. Rybka, Poznań 2009 („Biblioteka Poznańskich Studiów Polonistycznych Serii Językoznawczej”, t. 39).
K. Kozłowski, Stanley Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa 2013, s. 346.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).