Dramaturgia barw w Zaginionej dziewczynie Davida Finchera
PDF

Słowa kluczowe

colour
Fincher
Gone Girl
dramaturgy
Marschall
Bienk
yellow
blue
colour scheme
perception

Jak cytować

Choczaj, M. (2015). Dramaturgia barw w Zaginionej dziewczynie Davida Finchera. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 16(25), 105–112. https://doi.org/10.14746/i.2015.25.08

Abstrakt

The Dramaturgy of Colour in David Fincher’s Gone Girl

 

The article is an analysis of colour symbolism in David Fincher’s Gone Girl where yellow, blue and green are symbols of marital breakdown. Colours and their contrasts emphasize competing versions of events in the film and emotional conflicts between the characters. The text refers to the psychology of visual perception and Susanne Marschall’s idea of colour playing a dramatic, symbolic and emotional role in the film.

https://doi.org/10.14746/i.2015.25.08
PDF

Bibliografia

S. Marschall, Farbe im Kino, Marburg 2005.

S. Marschall, Filmsprache, Marburg 2008, s. 72–76.

S. Popek, Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin 2008, s. 80–108.

P. Zieliński, Wpływ barw otoczenia na reakcje fizjologiczne i zachowanie – przegląd badań i próba oceny, „Roczniki Psychologiczne” 2007, t. 10, nr 1, s. 11–25.

S. Marschall, Filmsprache, s. 75; A. Mączyńska-Frydryszek, M. Jaskólska-Klaus, T. Maruszewski, Psychofizjologia widzenia, Poznań 1991, s. 215–216.

M. Pastoureau, Niebieski. Historia koloru, przeł. M. Ochab, Warszawa 2013, s. 109.

G. Zeugner, Barwa i człowiek, przeł. J. Rogaczewski, Warszawa 1965, s. 102.

K.D. Hoffman, Where the Rainbow Ends: „Eyes Wide Shut”, w: The Philosophy of Stanley Kubrick, ed. J.J. Abrams, Lexington 2007, s. 76–78.

M. Wedemann, Zobrazować niewidzialne. Symbolika religijna w „Oczach szeroko zamkniętych” Stanleya Kubricka, w: Język religijny dawniej i dziś (w kontekście teologicznym i kulturowym). Tom 5: Materiały z konferencji. Gniezno 22–24 września 2008, red. P. Bortkiewicz, S. Mikołajczak, M. Rybka, Poznań 2009 („Biblioteka Poznańskich Studiów Polonistycznych Serii Językoznawczej”, t. 39).

K. Kozłowski, Stanley Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa 2013, s. 346.