Abstrakt
The Postmodern Vision of the Warsaw Uprising in Jan Komasa’s City 44
City 44 (2014) by Jan Komasa presents an original vision of the Warsaw Uprising – especially when compared to other historical productions. Both formal aspects of the film and the way its presents the uprising expose its postmodern character. Th e conclusion that City 44 can be interpreted by means of key postmodern concepts is based on an analysis of its visual aspects, such as scenes operating at the edge of realism and aff ectation, and aesthetic denominators taken from all genres, as well as pop culture references, intertextuality, and the subjective vision of the uprising based on the story of two main protagonists.
Bibliografia
Biuletyn informacyjny Miasto 44. Film fabularny Jana Komasy [online, b.d.], s. 5 [dostęp: 5 lutego 2015], <http://miasto44.pl/edu/Biuletyn_informacyjny.pdf>.
M. Jazdon, Historia w polskim filmie dokumentalnym przełomu wieków (w: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, pod red. M. Hendrykowskiej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005, s. 49).
A. Lewicki, Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2007, s. 68–69.
A. Zalewski, Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmodernistycznym, Instytut Kultury, Warszawa 1998, s. 49.
Ani guzika. Z Jarosławem Markiem Rymkiewiczem rozmawia Krzysztof Masłoń, „Rzeczpospolita” [online] 2008, październik [dostęp: 8 lutego 2015], <http://tma.org.pl/ht/rymkiewicz_ani_guzika.html>.
J. Socha, Uciec z powstania, „Dwutygodnik” [online] lipiec 2014 [dostęp: 8 lutego 2015], <http://www.dwutygodnik.com/artykul/5360-uciec-z-powstania.html>.
S. Sontag, Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na świecie” 1979, nr 9, s. 308–319.
U. Eco, Dopiski na marginesie „Imienia Róży”, w: idem, Imię róży, przeł. A. Szymanowski, PIW, Warszawa 1987, s. 613.
R. Stobiecki, Historiografi a na przełomie XX i XXI wieku. Krajobraz po bitwie, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Historycznego” [online], 2005 [dostęp: 27 lutego 2015], <http://www.pthlodz.uni.lodz.pl/teksty/historiografi a.pdf>.
M. Olszowska, Mit Powstania Warszawskiego a polskie kino narodowe, w: Kino polskie jako kino narodowe, pod red. T. Lubelskiego i M. Stroińskiego, ha!art, Kraków 2009, s. 141–162.
I. Kurz, Powstanie 2014, „Powidoki. Blog o kulturze wizualnej” 2014 [dostęp: 8 lutego 2015], <http://kulturawizualna.uw.edu.pl/powstanie-2014/>.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).