Abstrakt
Róża by Wojciech Smarzowski: Portrait of a Culturally Rooted Love
The article presents an interpretation of the love story in Wojciech Smarzowski’s film Róża (2011) in the context of references to culture deeply rooted in the European tradition of representing this theme. It indicates the melodramatic elements presented in this film, as well as the leading role of the myth of romantic love in creating this thread. Clearly visible is a male perspective view of reality in Smarzowski’s film.
Bibliografia
Rozmowa z Wojtkiem Smarzowskim, reżyserem filmu „Róża”. Rozmawiał Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza” [online], 13 czerwca 2011 [dostęp: 12 lutego 2015], <http://wyborcza.pl/1,75475,9770704,Rozmowa_z_Wojtkiem_Smarzowskim__rezyserem_filmu__Roza_.html>.
A. Morstin, Mocne filmy i głębokie kompleksy. „Róża” Wojtka Smarzowskiego wobec „Jak być kochaną” Wojciecha J. Hasa, „Kwartalnik Filmowy”, nr 77–78, 2012, s. 206.
M. Piwińska, Miłość, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. A. Kowalczykowa, J. Bachórz, wyd. 3, Ossolineum, Wrocław 2002, s. 546.
P. Loti, Zjawa Wschodu, tłum. H. Lipszycówna, Biblioteka Dzieł Wyborowych, Warszawa 1925, s. 22.
C.K. Norwid, W pamiętniku, w. 74–75.
T. Sobolewski, Wybitny film „Róża”. Pole minowe historii, „Gazeta Wyborcza” 2 lutego 2012, nr 27, s. 10.
Dunin, Szczawińska, Wiśniewska: Pan Tadeusz na Mazurach. Rozmawiają Kinga Dunin, Weronika Szczawińska i Agnieszka Wiśniewska, „Krytyka Polityczna” [online], 7 marca 2012 [dostęp: 17 lutego 2015], <http://www.krytykapolityczna.pl/en/artykuly/serwis-kulturalny/20130710/dunin-szczawinska-wisniewska-pan-tadeusz-na-mazurach>.
Wiciokrzew. J. Gorecka-Kalita, Wstęp, w: Tristan i Izolda, Ossolineum, Wrocław 2006, s. VI.
N. Leman, Motyw miłości po śmierci – czyli co literatura zawdzięcza Celtom. Garść subiektywnych uwag na marginesie literatury światowej (w: Miłość romantyczna jako fi gura wyobraźni, red. B. Płonka-Syroka, E. Rudolf, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2009, s. 63–78).
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).