Abstrakt
Criticism of Stalinism in 1950: André Bazin’s analysis of Stalinist era cinemaThe main purpose of the article is to analyze attempts at a critique of Stalinism in cinematography in the work of the outstanding French film theorist and critic Andre Bazin. Through a comparison of Bazins opinions with statements by his adversary Georges Sadoul, Lars Kleberg shows the vast context of the debate on this topic, which occurred in France in the 1950s.
Bibliografia
Andrew D., 1990, André Bazin, rev. ed., New York–Oxford.
Andrew D., 1997, André Bazin’s ’Evolution’, w: Defining Cinema, ed. P. Lehman, New Brunswick, N.J., s. 73–94.
Baecque A. de, 2003, George Sadoul, Les lettres françaises et le cinéma stalinien en France, w: Le cinéma ”stalinien”: questions d’histoire, ed. N. Laurent, Toulouse, s. 215–225.
Bazin A., 1946, Le Cinema. Bataille durail. – Ivan le Terrible, „Esprit” 4, s. 667–671.
Bazin A., 1950, Le cinéma soviétique et le mythe de Staline, „Esprit” 8,
s. 210–235.
B[azin] A., 1953, Precieux Stakanov: Un été prodigieux, „Esprit” 3,
s. 444–445.
Bazin A., 1958, Le cinéma soviétique et le mythe de Staline, w: Qu’est-ce que le cinéma? 1, Ontologie et langage, Éditions du verf, Paris, s. 75–89.
Bazin A., 1963, Ewolucja języka filmu, w: A. Bazin, Film i rzeczywistość, wyb., tłum. i posł. B. Michałek, Warszawa.
Bazin A., 1978, The Stalin Myth in Soviet Cinema, transl. by G. Gurrieri,
Film Criticism vol. 3, no. 1 (Fall), s. 17–26.
Bazin A., 1985, The Stalin Myth in Soviet Cinema, w: Movies and Methods, ed. B. Nichols, vol. 2, Berkeley–Los Angeles, s. 29–40.
Bazin A., 1997, The Myth of Stalin in the Soviet Cinema, w: Bazin at Work, transl. by A. Piette and B. Cardullo, ed. by B. Cardullo, Routledge, New York, s. 23–40.
Bazin A., 2004, What Is Cinema? I–II, Essays selected and transl. by H. Gray, new. ed., Berkeley.
Furhammar L., Isaksson F., 1971, Politik och film, ny, rev. upplaga, PAN/Norstedts, Stockholm.
Gjunter G., Dobrenko E. (red.), 2000, Socrealističeskij kanon. Sbornik
statej, Akademičeskij projekt, Moskva.
Golomstock I., 1990, Totalitarian Art: in the Soviet Union, the Third Reich, Fascist Italy and the People’s Republic of China, transl. by R. Chandler, Collins-Harvill, London.
Groys B., 1988, Gesamtkunstwerk Stalin: die gespaltene Kultur in der Sowjetunion, Carl Hanser, München.
Günther H., 1984, Die Verstaatlichung der Literatur. Entstehung und Funktionsweise des sozialistisch-realistischen Kanons in der sowjetischen Literatur der 30er Jahre, Stuttgart.
Gutkin I., 1999, The Cultural Origins of the Socialist Realist Aesthetic, 1890–1934, Evanston, Ill.
Kleberg L., 2007, Ksemiotike telefona, w: Varietas et concordia. Essays in Honour of Pekka Pesonen, eds.B. Hellman, T. Huttunen, G. Obatning, ”Slavica Helsingiensia 31”, Helsingin yliopisto, Helsinki, s. 362–378.
Kleberg L., 2012, Silence and surveillance. A history of culture and communication [The telephone in Russia and the Soviet Union], „Baltic Worlds” V. 1, March, s. 18–24.
Lahusen Th., Dobrenko E. (eds.), 1997, Socialist Realism Without Shores, Durham.
Laurent N. (ed.),2003, Le cinéma ”stalinien”: questions d’histoire, Toulouse.
Lotman J., 1977, Filmens semiotik och filmestetiska frågor, introd. av Olle Sjögren, övers. av Bengt Eriksson, Stockholm.
Morgan D., 2006, Rethinking Bazin: Ontology and Realist Aesthetics, „Critical Inquiry” 3 (vol. 32), s. 44–481.
Nordmark D., 1976, Bildspråkets betydelser. Ett bidrag till filmteorins historia, PAN/Norstedt, Stockholm, s. 78–88 (kap. 5, ”André Bazin och den heliga verkligheten”).
Papernyj V., 1985, Kultura ”Dva”, Ann Arbor.
Sadoul G., 1950, ’Esprit et ses mythes, „Les lettres françaises” 31.08.
Taylor R., 1949, [review of ] M. Chiaureli: The Fall of Berlin (Padenie Berlina, two parts,), KinoKultura 15, January 2007, http://www.kinokultura.com/2007/15rpadenie.shtml> [dostęp: 19.06.2007].
Taylor R., Spring D. (eds.), 1993, Stalinism and Soviet Cinema, London–New York.
Terc A., 2005, Čto takoe socialističeskij realizm?, w: Antologija amizdata. Nepod-cenzurnaja literatura v SSSR. 1950-e–1980-e gody, red. V.V. vgrunov, t. I, kn. I, s. 458–473.
Tertz A., 1959, Le réalisme socialiste, „Esprit”, 2, s. 335–367.
Watts Ph., 2005, Roland Barthes’s Cold-War Cinema, „SubStance”, 3 (108), s. 17–32.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).