Abstract
Breaking the taboo. The earliest cinematic echoes of the March 1968 experiencThe articles author tries to prove that the experience of March 1968 had a great influence on the Polish film industry. Through the examples of Marek Piwowskis “The Cruise”, Tadeusz Konwickis “How Far Away, How Near” and Andrzej Żuławskis “The Devil” the author proves that the memory of March 1968 became a part of Polish filmography very soon, in spite of the unfavorable conditions arising from the vigilance of state censorship.
References
Bryś A., 2015, Brak i nadobecność. O obrazie polskiego doświadczenia Marca ’68 w filmach Andrzeja Wajdy, „Didaskalia” nr 123, s. 32–40.
Eisler J., 2006, Polski rok 1968, Warszawa.
Fik M, 1993a, Z archiwum GUKPPiW (V-XII 1971), „Kwartalnik Filmowy”
nr 3.
Fik M., 1993b, Z archiwum GUKPPiW (3) (1972), „Kwartalnik Filmowy” nr 4.
Hendrykowski M., 2004, Rejs jako gatunek, „Przestrzenie Teorii” nr 3/4, Poznań.
Hendrykowski M., 2005, Rejs, Poznań.
Konwicki T., 1972, Powinienem zadebiutować na nowo, Rozm. przepr. Konrad Eberhardt, „Kino” nr 4.
Lemann-Zajiček J., 2008, Marzec‚ 68 w szkole filmowej w Łodzi. wydarzenia i konsekwencje, w: Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, red. K. Klejsa i E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków.
Lewandowski J.F., 1998, Rodowody marcowe, „Kino” nr 3.
Lubelski T., 1995, Święto Pojednania. Raz jeszcze o „Jak daleko stąd, jak blisko”, w: Kino według Alicji, red. W. Godzic, T. Lubelski, Kraków.
Misiak A., 2006, Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA), Kraków.
Osęka P., 1999, Syjoniści, inspiratorzy, wichrzyciele. Obraz wroga w propagandzie marca 1968, Warszawa.
Zajiček E., 2009, Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896–2005, Warszawa.
Żuławski A., 1969, Diabeł. Scenariusz filmowy, „Kino” nr 2.
Żuławski A., 2008, przewodnik „Krytyki Politycznej”, Warszawa.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Images are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Images grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Images since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).