Abstrakt
Permutation Art as a Form of Resistance in Experimental CinemaThis study aims to present two examples of permutation films as forms through which experimental cinema resisted the reality of the 1970s. The analysis is based on two works by members of the Workshop of the Film Form: “1, 2, 3... Cinematographers Exercise” by Paweł Kwiek and “Apnoea” by Wojciech Bruszewski. Analysis and comparison of the two oeuvres is performed with the use of methods characteristic for these types of cinematic forms. This work also discusses the idea and historical context of permutation art and presents its relationship with particular current activities in the field of art.
Bibliografia
Kluszczyński R.W., 2012, Przestrzenie generatywności. Wprowadzenie do twórczości Wojciecha Bruszewskiego, „Dialog” nr 7–8.
Meigh-Andrews C., 2006, A History of Video Art, Berg, New York.
Ronduda Ł., 2009, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Warszawa.
Shanken E.A., 2009, Art and Electronic Media, London.
Warsztat Formy Filmowej 1970–1977, 2000, red. R.W. Kluszczyński, Warszawa.
Wilson S., 2002, Information Arts, Intersections of Art, Science, and Technology, Cambridge, Mass.
Zagrodzki J., 2010, Bruszewski. Fenomeny percepcji, Łódź.
www.artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/bruszewski-wojciech-bezdech>.
www.artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/kwiek-pawel-123-cwiczenie-peratorskie>.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).