Abstrakt
The article is an attempt to interpret The Five Obstructions, a film by Lars von Trier and Jørgen Leth that is a documentary record of a real meeting between the two directors, and of the project they undertook. According to plans, Leth was supposed to make five new versions of his film The Perfect Human from 1967. The result of Trier and Leth’s cooperation represents a hybrid of genres, difficult to classify by means of standard categories. Most of all, however, the film is self-referential, and therefore, the article discusses different aspects of documentary work in general, including the originality of a work of art, the issue of difference and repetition, the situation of the creator, and the concept and status of a work of art. Ultimately, the interpreted film provides a potential starting point for formulating a thesis on the documentary as a set of artistic conventions and rules for creatively engaging art and reality.
Bibliografia
Calvo M., Film w perspektywie Gadamerowskiej koncepcji sztuki, „Sztuka i Filozofia” 1997, nr 14
Chmielecki K., Lars von Trier: odnowienie wiary w siłę kreacji, realizmu i ideologii, w: Autorzy kina europejskiego VI, red. A. Helman, A. Pitrus, Warszawa 2011
Culler J., Co to jest literatura i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie?, w: idem, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998
Felis P., Pięć nieczystych zagrań [recenzja filmu], „Film” 2004, nr 11
Gadamer H.-G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993
Goodman N., Jak tworzymy świat, przeł. M. Szczubiałka, Warszawa 1997
Hendrykowski M., Dokument – fikcja – realizm. Teoria wobec praktyki, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76
Hirszfeld A., „Pięć nieczystych zagrań” jako pięć powtórzeń przebranych. „Laboratorium działań twórczych” Larsa von Triera, „Sztuka i Filozofia” 2009, nr 34
Jak filmować bogów?, z J. Lethem rozmawiają P. Czerkawski i M. Sobczak, „Kino” 2011, nr 5
Kołodyński A., Pięć nieczystych zagrań [recenzja filmu], „Kino” 2004, nr 11
Koschany R., Fikcja i teoria fikcji w perspektywie konstruktywizmu, w: Konstruktywizm w humanistyce, red. A. Pałubicka, A.P. Kowalski, Bydgoszcz 2003
Łebkowska A., Między teoriami a fikcją literacką, Kraków 2001
Nichols B., Typy filmy dokumentalnego, przeł. M. Heberle i D. Rode, w: Metody dokumentalne w filmie, red. D. Rode, M. Pieńkowski, Łódź 2013
Olszewski J., Tako rzecze Jørgen Leth, „Kino” 2008, nr 5
Orliński W., Fabuła jako dokument, „Gazeta Wyborcza” 1999, 9.04
Piotrowska A., Nieczysta gra, „Tygodnik Powszechny” 2004, nr 45
Topolski J., Pięć przymusów, czyli traktat o istocie nie tylko kina, „Kino” 2004, nr 12
Video and Filmmaking as Psychotherapy: Research and Practice, ed. by J.L. Cohen, J.L. Johnson, P. Orr, New York 2015
Wróblewski J., Pięć nieczystych zagrań [recenzja filmu], „Polityka” 2004, nr 46
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).