Abstrakt
The development of Czech post-socialist documentary cinema was significantly influenced by the process of privatization of Short Film (the former resource base for documentary filmmaking). In the early 1990s, the documentary, as a rather unprofitable area of filmmaking, was not a priority for the rapidly developing field of domestic production. As such, documentary was fully dependent on collaboration with the television industry. This study, however, focuses mainly on the period after the year 2000, and analyses its main trends. Special attention is paid to the establishment of new institutions to support the development and production of film, as well as new marketing and exhibition platforms. Documentary filmmaking in a small post-socialist country is here treated as being embedded in and influenced by a web of inter-relations between filmmakers, Czech Television, the Institute of Documentary Cinema and the Jihlava International Documentary Film Festival.
l
Bibliografia
M. Procházka, M. Švoma, “Jinakost v českém dokumentárním fi lmu”, Právo 2002, 31, October.
M. Švoma, Karel Vachek, etc., NAMU, Praha 2008.
Ch. Jenks, Subculture: the Fragmentation of the Social, Sage Publications, London 2005, R. Hebdige, Subculture: The Meaning of Style, Routledge, New York 1979.
P. Dostál, “Jak je to s privatizací Krátkého fi lmu?”, Synchron 2003, 2.4, pp. 7–8.
P. Lukeš, Na hranicích fikce a sdělitelnosti aneb Národ sobě Jana Gogoly ml., Masarykova univerzita, Brno 2008. Diploma Thesis.
A. Prenghyová, Mezinárodní koprodukce a jejich vliv na podobu současného dokumentu, FAMU, Praha 2005. Diploma Thesis.
P. Šafařík, “Česká autorská dokumentaristika a mezinárodní koprodukce”, Do. Revue pro dokumentární fi lm 2007, 5.1, pp. 97–117.
Interview with Lucie Králová, January 2014.
Press Release IDF (February 2, 2012), online: http://www.dokweb.net/cs/ceske-dokumenty/fakta-oceskem-dokumentu-cesky-dokument-v-r.-2011-832/?aYear=2012&sac=64 [accessed: February 24th, 2014].
CT Press Release (March 14, 2012), <http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=6296> [accessed: February 24th, 2014].
CT Press Release CT (March 6, 2013), http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=6569 [accessed: February 24th, 2014].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).