Abstrakt
Mikołaj Jazdon in his article presents an analysis and interpretation of a documentary that became a “trademark” of the young generation’s cinema from the decade of the Cinema of Moral Anxiety in Poland. Zygadło filmed the social behaviour of students in a Warsaw primary school to depict the fatal influence of the communist system on Polish youth, who were encouraged to tattle on each other. The method of portraying a social group from one place, as in Zygadłos Primary School, became popular among other documentary filmmakers from his generation. They began to shoot films about institutions like factories, schools or hospitals, focusing on the social relations between the people working there. These films were intentionally made as metaphors of Poland in the 1970s and of the rules operating in a country ruled by the Communist Party. The auteur strategy of depicting reality in a “pars pro toto” manner allowed documentary filmmakers to outwit the Party censors.
Bibliografia
A. Michalak, Przełom w polskim dokumencie– program artystyczny „szkoły krakowskiej” w kontekście przemian kulturowych i politycznych lat 1968–1971, w: Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, pod red. K. Klejsy i E. Nurczyńskiej-Fidelskiej, Rabid, Krakow 2008, s. 435–446.
Chełmska 21. 50 lat Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, pod red. B. Janickiej i A. Kołodyńskiego, Wytwornia Filmow Dokumentalnych i Fabularnych, Warszawa 2000, s. 133.
M. Przylipiak, Polski film dokumentalny po roku 1989, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 23, s. 64.
Trzeba odnaleźć ten delikatny ton, z M. Łozińskim rozmawia T. Sobolewski, „Kino” 1992, nr 8, s. 6.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).