Abstrakt
Krzysztof Kieślowski and Ingmar Bergman belonged to different generations of film authors, but there was a certain artistic kinship between them. They were both interested in issues related to human existence, but their films also seem similar in terms of their aesthetic dimensions, in particular, their cinematographic style. Both directors also created films deriving from their private experience, often creating characters on screen who seem to be in some respect their alter egos. This articles deals with various similarities between the cinema of Kieślowski and Bergman.
Bibliografia
Bergman I., Laterna magica, trans. Z. Łanowski, Warszawa 1991
Bergman I., Obrazy, trans. T. Szczepański, Warszawa 1993
Bergman I., Scenariusze, trans. A. Asłanowicz, et. al., Warszawa 1997
Derrida J., Of Grammatology, trans. G. Chakravorty Spivak, Londyn 1998
Descartes R., Namiętności duszy, trans. L. Chmaj, Warszawa 1958
Haltof M., Kino polskie, trans. M. Przylipiak, Gdańsk 2004
Helman A., et. al., Historia myśli filmowej: podręcznik, Gdańsk 2007
Hendrykowski M., Historia filmowego Oscara, Warszawa 1988
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014), ed. M. Hendrykowska, Poznań 2015
Jackiewicz A., Kino polskie, Warszawa 1983
Jazdon M., Dokumenty Kieślowskiego, Poznań 2002
Kickasola J.G., The Films of Krzysztof Kieslowski: The Liminal Image, New York 2006
Kieślowski K., Autobiografia, ed. D. Stok, Kraków 2012
Kino Krzysztofa Kieślowskiego, ed. T. Lubelski, Kraków 1997
Lenczewski R., Okiem operatora, Łódź 2014
Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2008
Magia kina, ed. J. Wróblewski, Warszawa 1995
Osęka A., Mitologie artysty, Warszawa 1970
Płażewski J., Historia filmu, 1895–2005, Warszawa 2010
Szczepański T., Zwierciadło Bergmana, Gdańsk 1999
Ullmann L., Przemiany, trans. A. Kreczmar, Warszawa 1988
Wróblewski J., Reżyserzy, Warszawa 2013
Žižek S., Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, trans. G. Jankowicz, et. al., Warszawa 2011.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).