Abstrakt
Krzysztof Kieślowski is a cult figure among Russian moviegoers, but “proving” this is not as easy as in the case of the popularity of other Polish classic names in Russia, such as Andrzej Wajda and Krzysztof Zanussi. Placing Kieślowski on the list of Polish filmmakers who have influenced Russian culture in this or some other way is a not obvious move. The article is an attempt at exposing the reader to the presence of the director’s films in Russia through the history of the distribution of his films, an analysis of reviews by Russian authors and texts in which Kieślowski’s name appears. It also discusses references to his films in works by other filmmakers. It is complemented by the statements of two Russian directors who talk about the importance of Kieślowski in their work and academic practice.
Bibliografia
“…Nikto bolshe ne sdelayet ni Piepiel i almaz, ni Tishinu i krik”, [in:] “Kinovedcheskie Zapiski” 2005, no. 71
Abdullaeva Z., “Kontinentalnoye kino”, [in:] “Iskusstvo kino” 1995, no. 2
Adelgeim I., „Przeczucie słowa (notatki rosyjskiego filologa o polskim reżyserze)”, “Kwartalnik Filmowy” 1998, no. 24
Czernienko M., Krótki kurs historii kina polskiego na ekranach radzieckich, [in:] idem, Bliska zagranica. Szkice filmowe o Polakach i dla Polaków, ed. T. Lubelski, Warszawa 2007
Dobrotvorsky S., Kino na oshtchup’, Sankt-Petersburg 2005
Kovalov O., Krzysztof Kieślowski. Posledniy iz velikih, “Sinemateka”, 27.06.2011, http://www.cinematheque.ru/threadtree/16007
Plakhov A., Vsego 33. Zviozdy mirovoy kinorezhissuri, Winnica 1999
„Rezhyssior Oksana Bychkova: »Ljudi na ulitsah tak pogruzheni v sebya, shto kameru mozhno ne priatat«”, “Izviestija”, 19.08.2008, https://iz.ru/news/339862
Sukmanov I., Dogonayte Lolu, “Iskusstvo kino” 2000, no. 6
Shepotinnik P., “Zhydkiye kristally”, [in:] “Iskusstvo kino” 1994, no. 6
Tatarowa I., Ergo Sum. Poszukiwania sensu istnienia w polskim i radzieckim filmie 1960–1990, Warszawa 2004
Wajda A., “Słowo wstępne”, [in:] M. Czernienko, Bliska zagranica. Szkice filmowe o Polakach i dla Polaków, ed. Tadeusz Lubelski, Warszawa 2007
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).