Abstrakt
The article develops its title thesis, which proposes interpreting Kieślowski’s Camera Buff (Amator, 1979), his second full-length feature film, as a revised version of his documentary First Love, made five years earlier. Both films have similar starting points ‒ the story of a couple expecting the birth of their first child. But the conclusion in each case also has something in common and results in the abandoning of a film project. The latter similarity meant that Kieślowski changed the character of the main protagonist in his full-length movie. It is no longer a documentary hero but the film auteur himself. This was probably the essence of the director’s artistic discovery made while shooting Camera Buff. It meant the abandonment of the documentary character when the prolonged relationship with him (and her) proved to be ethically dubious and his (and her) development predictable. At the same time, Kieślowski expressed his own creative experience as the film’s author creating a fictitious character in Camera Buff, inspired by various figures of real ‘prototypes’.
Bibliografia
“Film o całym życiu” (the director K. Kieślowski interviewed by A. Kołodyński), “Studio” 1974, no. 8
Gwóźdź A. (ed.), Kino Kieślowskiego, kino po Kieślowskim, Warszawa 2006
Janicka B. and Kołodyński A. (eds.), Chełmska 21. 50 lat Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, Warszawa 1999
Jazdon M., Dokumenty Kieślowskiego, Poznań 2002
Kieślowski K., “Dramaturgia rzeczywistości”, “Film na Świecie” 1992, no. 3–4 (388/389)
Kieślowski K., “Głęboko zamiast szeroko”, “Dialog” 1981, no. 1
Kieślowski K., O sobie, ed. D. Stok, Kraków 1997
Kieślowski K., Przypadek i inne teksty, ed. H. Krall, Kraków 1998
Lubelski T. (ed.), Bliska zagranica. Szkice filmowe o Polakach i dla Polaków, Warszawa 2007
Petrycki J., “Kiedy jeszcze lubiliśmy rejestrować świat”, [in:] Kino Krzysztofa Kieślowskiego, ed. T. Lubelski, Kraków 1997
Zachurzok E., Filmowiec-amator w krainie PRL-u na przykładzie AKF-u “Klaps” z Chybia (Kraków 2005, MA thesis, in the collection of the Institute of Audiovisual Arts, Jagiellonian University, unpublished).
Zawiśliński S., “Czego Kieślowski nie sfilmował?”, “Magazyn Filmowy” 2016, no. 3
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).