Abstrakt
This article aims at providing an analysis of Carlos Saura’s Cria Cuervos [Raise ravens, 1976], focused mainly on the temporal and spatial structures of the film. It explores the dimensions of bodily presence, especially the means of representing spectral body in cinematic image.
Bibliografia
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978
Bal M., Narratologia: wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012
Bohuszewicz P., Tożsamość narracyjna: problemy, „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2, s. 305–322
Deleuze G., Kino. 1: Obraz-ruch. 2: Obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008
Derrida J., Widma Marksa, tłum. T. Załuski, Warszawa 2016
Dybel P., Urwane ścieżki: Przybyszewski – Freud – Lacan, Kraków 2000
Janion M., Projekt krytyki fantazmatycznej, [w:] M. Janion, Zło i fantazmaty. Prace wybrane, t. 3, Kraków 2001, s. 157–184
Kwiatkowska P., Somatografia: ciało w obrazie filmowym, Kraków 2011
McGowan T., Looking for the Gaze: Lacanian film theory and its vicissitudes, „Cinema Journal”, 2003, Spring, nr 3, s. 27–47
Mikurda K., Spojrzenia i ich losy”, [w:] Wokół Freuda i Lacana. Interpretacje psychoanalityczne, red. L. Magnone, A. Mach, Warszawa 2009, s. 291–299
Piekarski I., Interpretacja jako kryptonimia, czyli Nicolasa Abrahama i Marii Torok czytanie zakrzywione, „Teksty Drugie” 2016, nr 5, s. 275–299
Rembowska-Płuciennik M., Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń 2012
Starobinski J., Racine i poetyka spojrzenia, tłum. W. Karpiński, [w:] Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, red. W. Karpiński, Warszawa 1974, s. 241–257
Stelmach M., Nawiedzony ekran, „Kwartalnik Filmowy” 2016 nr 96, s. 102–113
Thomas L. V., Trup, tłum. K. Kocjan, Łódź 1991
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.