Abstrakt
In his article, Dominik Wierski analyses and interprets selected staging strategies in Polish films about boxing. The films cited in the text were made in the 1960s and 1970s. It was a dynamic period in Polish cinematography, but also a great time for Polish boxing. The author wonders how filmmakers showed space related to boxing - training rooms, changing rooms, stands and the boxing ring. Selected films, belonging to the most important examples of Polish filmmakers’ insight into the world of boxing, are analyzed in the terms of their use of colors, sound, camera travel, rhythm and pace etc. The purpose of the text is to answer the question of whether Polish films of the ‘60s and ‘70s developed an integral way of discussing boxing and showing its most characteristic spaces.
Bibliografia
Ambroży T., Snopkowski P., Mucha D., Tota Ł., Obserwacja i analiza walki sportowej w boksie, „Security, Economy & Laws” 2015, nr 4 (IX)
Bokser. Przed premierą, „Kino” 1967, nr 4
Chion M., Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, tłum. K. Szydłowski, Warszawa, Kraków 2012
Darmas M., Na dystans. Rozważania socjologiczne o boksie, Warszawa 2019
Gwóźdź A., Media i sport. Wprowadzenie, [w:] Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź, Kraków 2003
Hendrykowski M., Stalinizm za podwójną gardą, „Kultura Popularna” 2014, nr 2 (40), DOI: 10.5604/16448340.1132099
Kornatowska M., Wodzireje i amatorzy, Warszawa 1990
Krubski K., Miller M., Turowska Z., Wiśniewski W., Filmówka. Powieść o Łódzkiej Szkole Filmowej, Warszawa 1992
Kwiatkowska Z., Vanitas vanitatum et omnia vanitas. Etiudy studenckie Filipa Bajona, „Images” 2015, nr 26 (t. XVII)
Lenartowicz M., Mosz J., Stadiony i widowiska. Społeczne przestrzenie sportu, Warszawa 2018
Mazierska E., Dotykając świata. Postać wędrowca w filmach polskiej Nowej Fali, [w:] W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali, red. A. Gwóźdź, M. Wach, Warszawa, Kraków 2017
Mosz J., Estetyczne aspekty uczestnictwa w sporcie, Warszawa 2015
Mosz J., Sfilmować ruch. Sport w filmie krótkometrażowym, Warszawa 2003
Mruklik B., Jak zostać mistrzem świata, „Kino” 1979, nr 12
Niecikowski J., Rzeczywistość i rzeczywistość, „Film” 1977, nr 33
Nosal P., Technologia i sport, Gdańsk 2014
Papuczys J., Między uległością a buntem – bokserskie biografie w PRL na przykładzie filmu Bokser Juliana Dziedziny, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media 2” 2017, nr 2 (9), DOI: 10.18276/au.2017.2.9-09
Streible D., Fight Pictures: A History of Boxing and Early Cinema, Foreword by Ch. Musser, Berkeley, Los Angeles 2008
Szczutkowska J., Sport jako źródło inspiracji dla filmowców w PRL w latach 70. XX wieku, [w:] Społeczne zmagania ze sportem, red. Ł. Rogowski, R. Skrobacki, Poznań 2011
Szpulak A., Kamera i poeta doctus? O filmach Edwarda Żebrowskiego z perspektywy lotu ptaka, „Images” 2011, nr 17–18 (t. IX)
Toeplitz J., Sprawy polskie na ekranie, „Kino” 1966, nr 1
Wierski D., Sport w polskim kinie 1944–1989, Gdańsk 2014
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).