Abstrakt
The aim of the article is to show the role of various metaphorical practices that are a dominant structural feature of Andrzej Stasiuk’s prose, used to construct his textual reality. Comparisons, metaphorical statements, and enumerations represent textual figures that transform the described experience of the world from the perspective of the speaking subject, subjectivising and constructing reality, rather than merely representing it. In both his novels and feuilletons, Stasiuk relates his experiences of the world in different temporal orders, constructing them on a textual level. Yet his thoroughly subjective prose preserves the conventions of realism. At the same time, Stasiuk quite often refers to the genre of the road novel, both in his fiction and in his journalism. Textual figures of experience are his basic means of describing the presented world.
Bibliografia
Teksty Andrzeja Stasiuka
Mury Hebronu, Warszawa 1992
Świadectwa, „Teksty Drugie” 1996, nr 5 (41)
Dukla, Wołowiec 1999
Fado, Wołowiec 2006
Taksim, Wołowiec 2009
Grochów, Wołowiec 2012
Wschód, Wołowiec 2014
Arendt H., Filozofia i metafora, przekład H. Buczyńska-Garewicz „Teksty” 1979, 5(47)
Dobrzyńska, T., Metafora, Wrocław 1984
Dobrzyńska T., Mówiąc przenośnie…, Warszawa 1994
Dobrzyńska T., Od słowa do słowa. Studia o metaforze, Warszawa 2012
Frankowiak A., „Wszystko zaczyna się od mojej obecności”. Sekretny przekaz prozy Stasiuka, „Napis” 2011, XVII
Genette G, Figury, przekład W. Krzemień, „Pamiętnik Literacki” 1997, nr 68, z. 2
Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przekład i wstęp T.P. Krzeszowski, Warszawa 1988
Małek B., Czy realizm magiczny? O prozie Andrzeja Stasiuka. „Annales Universitatis Paedagogicae Craciviensis. Studia HistoricoLiteraria” 2002, 1
Misztelas M., Dukielskie światło według Stasiuka, 2014, <https://magdalenamisztelas.blogspot.com/2014/02/dukielskie-swiatlo-wedlug-stasiuka.html>, dostęp 1.07.2019
Nycz R., Literatura jako trop rzeczywistości, Kraków 2001
Nycz R., Poetyka doświadczenia. Teoria-nowoczesność-literatura, Warszawa 2012
Ricoeur P., Proces metaforyczny jako poznanie, wyobrażenie i odczuwanie, przekład G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki” 1984, z. 2
Słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 1999
Solan K., Proza Andrzeja Stasiuka jako „podręcznik męskości” – rzecz o tożsamości męskiej, „Barbarzyńca” 2009, 2(15)
Tokarczuk O., Księgi Jakubowe, Kraków 2014
Witosz B., Obrona bliskości w prozie Stasiuka, „Teksty Drugie” 2002, nr 5
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).