Abstrakt
The aim of this text is to analyze the cyborg motif in mainstream American science fiction films, as represented by the Terminator and RoboCop film series. The cyborg characters presented in these films are focused mainly on violence and destruction, which emphasizes the technophobic attitude of the culture within which these films were made. The only redemption of their otherness is showing their humanity. For a cyborg, its technological provenance is a burden and results in its sense of guilt. In this manner, American science fiction films support anthropocentrism and the conservative status quo.
Bibliografia
Arnold R., Termination or transformation? – the relationship between technology, ideology and subjectivity in cinema, ,,Film Quarterly” 1998, Fall
Aurich R., Jacobsen W., Jatho G. (red.), Artificial Human, Manic Machines, Con- trolled Bodies, Berlin, Los Angeles 2000
Balsamo A., Technologies of the Gendered Body: Reading cyborg women, London, Durham 1997
Best S., Robocop, czyli kryzys subiektywności, tłum. D. Szawarska, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 31–32
Cavallaro D., Cyberpunk and Cyberculture. Science fiction and the work of William Gibson, London, New Brunswick 2000
Gray Ch.H. (red.), The Cyborg Handbook, New York, London 1995
Gwóźdź A., Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Kraków 2004
Haraway D.J., Primate Visions: Gender, race and nature in the world of modern science, New York 1989
Haraway D.J., Simians, Cyborgs and Women: The reinvention of nature, New York 1991
Hocker Rushing J., Frentz T.S., Projecting the Shadow. The cyborg hero in American film, Chicago, London 1995
Kuhn A. (red.), Alien Zone. Cultural theory and contemporary science fiction cinema, London, New York 1999
Kuhn A. (red.), Alien Zone II. The spaces of science fiction cinema, London, New York 1999
Sobchack V., Screening Space. The American science fiction film, New Brunswick, NJ, London 1997
Sontag S., Against Interpretation, New York 1966
Springer C., Electronic Eros. Bodies and desire in the postindustrial age, Austin 1996
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).